Columns

Omzetverlies – Column Hans Biesheuvel – Telegraaf

Column Hans Biesheuvel, Telegraaf 25 januari 2018

Omzetverlies

Het verhogen van de BTW is voor de politiek makkelijk, maar pakt slecht uit voor ondernemers. Die voelen het gelijk in hun portemonnee. Een winkelier, camping- of restauranthouder kan deze extra kosten niet zomaar doorberekenen. De vorige btw-verhogingen hebben aangetoond dat dit vooral ten laste van de ondernemer komt.

Met name kleine ondernemers leiden schade. Grote ketens verhogen de prijzen met één druk op de knop zonder klanten te verliezen. Dat is anders voor de kaaswinkel op de hoek en de kapper. Een abrupte BTW-stijging van 50% gaat direct ten koste van de omzet.

Denk ook aan de grensstreek. Ondernemers daar zien hun klanten de grens over gaan elke keer als de btw en accijns verhoogd worden. Politici realiseren zich niet altijd hoe dichtbij de goedkopere alternatieven in het buitenland zijn.

Het steekt mij het meeste dat de BTW achteloos verhoogd wordt om de begroting te sluiten. Dit constante gemorrel is schadelijk. Het belastingstelsel wordt alleen maar onoverzichtelijker en ondertussen mag de ondernemer betalen. Het is tijd voor een eenvoudiger en eerlijker belastingstelsel. Daar moet de politiek mee aan te slag.

Omzetverlies - BTW verhoging

Previous post

Grote onrust onder zzp’ers over Wet DBA - Persbericht ONL voor Ondernemers, HeadFirst en ZP Zaken

Next post

ZZP-wet een grote opgave - Telegraaf

No Comment

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *