Nieuws

Grote kansen voor kleine ondernemers – De Nationale Ondernemersdag

Grote kansen voor kleine ondernemers

Al jaren blijkt dat bedrijven die het goed doen en snel groeien internationaal georiënteerde bedrijven zijn. Internationaal ondernemen loont, maar het aantal MKB-bedrijven dat exporteert is nu slechts 10%. Er liggen dus enorme kansen bij de kleinste ondernemers. Waarom zet 90% van de MKB-bedrijven de internationale stap niet? “Er zijn veel ondernemers die het graag willen, maar niet weten hoe. Je moet lef hebben om het te doen. Vaak durven ondernemers de stap niet te zetten en  denken ze dat het heel veel geld kost” zegt schaduwminister Aad Ouborg.

Het is dus een grote gemiste kans om de producten en diensten van MKB ondernemers niet ook in het buitenland te verkopen. Dit geldt voor alle branches en type producten/diensten volgens Aad Ouborg. “De markt in Nederland en in Europa groeit steeds minder snel. Wil jij jouw visie en jouw toekomst zonnig tegemoet gaan en je omzet vergroten dan moet je internationaal gaan. Je kunt dichtbij beginnen, bijvoorbeeld in België of Duitsland, maar je kunt ook naar landen waar het nu booming is zoals het Midden-Oosten en Zuid-Amerika.”

Een goed product alleen is niet genoeg. Kennis van exportprocedures, kennis van de buitenlandse markt en lokale ondersteuning zijn essentieel voor succes over de grens. Er liggen enorme kansen bij het MKB, tegelijk hebben zij ondersteuning nodig. Ondersteuning op het gebied van kennisontsluiting, exportfinanciering en ondersteuning van Nederlandse diplomaten.

“Ik vind dat ondernemers in Nederland veel meer steun moet krijgen van de overheid. Zo zou er bijvoorbeeld een centraal exportloket opgericht moeten worden om het makkelijker te maken. Dat zou dan één handelsorganisatie zijn waar iedere ondernemer alle informatie over alle handelsmissies kan vinden.”

Volgens Aad Ouborg moeten ondernemers zich vanaf de opstartfase al internationaal oriënteren. Vroeger kon je Nederlands denken, en soms Europees. Maar tegenwoordig moet je werelds denken. Als je een bedrijf begint moet je al direct internationaal denken. Kan ik met deze merknaam ook buitenlandse markten betreden? Is de naam bijvoorbeeld overal uitspreekbaar en de betekenis universeel? Dit is niet makkelijk, maar wel enorm belangrijk.”

Op De Nationale Ondernemersdag verzorgt schaduwminister Aad Ouborg de sessie ‘Internationaal ondernemen’. Besproken wordt hoe je een start kunt maken om internationaal te ondernemen, waar je op moet letten en hoe je succesvol buiten Nederland kunt zijn. Wil jij erbij zijn? Meld je hier direct aan!

Groei over grenzen

Het familiebedrijf VANAD Group begon in 2005 als callcenter en is wegens de komst van (mobiel) internet en social media doorontwikkeld van contact center naar engagement center. “Nu zit de markt in de overgang van contact-centers naar engagement centers. Vroeger belde je naar een bedrijf om een vraag te stellen. Het bedrijf was de enige partij die antwoord gaf op de vraag van de consument. De regie die voorheen lag bij het bedrijf is verplaatst naar de consument. Tegenwoordig wil je engagement voelen met een bedrijf” legt directeur Arthur Nederlof uit.

Arthur_website
Tien jaar later is VANAD Group uitgegroeid tot een internationaal bedrijf met vestigingen in België, China, Duitsland, Groot-Brittannië en de VS. “China is een markt waarin we actief willen zijn omdat we verwachten dat die economie zo hard gaat groeien dat wij met onze kennis toegevoegde waarde kunnen leveren in de ontwikkeling die ze doormaken. De middenklasse daar wordt steeds groter en gaat meer consumeren, dan ontstaan er vraagstukken rondom klantcontact en engagement en daarin kunnen wij ze ondersteunen.” Arthur’s wens is om ook nog uit te breiden in Scandinavië. “Je ziet daar bijvoorbeeld veel gebeuren rondom e-health.”

De VS is een belangrijke markt waar VANAD Group spectaculaire plannen heeft. “Amerika loopt voorop als het gaat om customer engagement, dus we willen graag actief zijn in die markt om te blijven leren en onze visie scherp te houden. Daar zit je dicht op innovatie, op success stories die wij kunnen doorvertalen naar onze strategie. Als je internationaal werkt merk je pas hoe klein Nederland is. Een order in VS is al snel 10 keer groter dan in Nederland terwijl je er even hard voor werkt”.

Uiteraard zijn er bepaalde hobbels die je tegenkomt in het proces van internationaliseren. “Je moet je goed laten informeren door lokale mensen, marktonderzoek doen, keuzes continu evalueren en de juiste mensen aan je verbinden die jou daar vertegenwoordigen.” Toch gaan er altijd wel dingen mis legt Arthur uit. Het goede daaraan is dat je er veel van leert en het de kwaliteit van de dienstverlening in z’n algemeenheid weer verbetert.

VANAD_Group_Logo_FC_150dpi

Arthur is trots op de filosofie van het bedrijf: ‘Happy People’. “Wij vinden dat iedereen fantastisch is en zich ook zo moet kunnen voelen. Dat zit in het vieren van successen, in persoonlijke ontwikkeling, het lol hebben met elkaar, het stilstaan bij bijzondere dagen, maar vooral in de kleine persoonlijke gebaren waarmee je de echte verbondenheid onderling voelt.”

Previous post

Het familiebedrijf: de motor van de economie - De Nationale Ondernemersdag

Next post

Hans Biesheuvel pleit voor een apart MKB-beleid

No Comment

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *