Schaduwkabinet

Aad Ouborg

minister_aadBiografie

Aad Ouborg wordt in interviews wel ‘de man die marketing ademt’ genoemd omdat hij en zijn merken (Princess en Babyliss) door het toepassen van onconventionele marketingmethoden groot zijn geworden. Emotiemarketing is daar een voorbeeld van. Mensen, onder wie ook zijn personeelsleden, hun familie en vrienden, warm maken voor een product door ze werking ervan te laten ervaren. En zij vertellen het weer door. Zijn aanpak is zo succesvol, dat ondernemers bij hem langskomen voor advies.

“Ondernemen is het mooiste wat er is. Het geeft enorm veel persoonlijke voldoening, creëert dynamiek en zorgt voor groei en welvaart in dit land. Wat we nodig hebben zijn grote passie en grenzeloze ideeën. Daarmee zetten we onszelf op de kaart.

Vanuit zijn studentenkamer in Utrecht wordt Ouborg in 1983 importeur van BaByliss, een Frans merk in beauty- en haarverzorgingsapparatuur. Geld voor grootschalige advertentiecampagnes is er niet, maar Ouborg vindt al snel de sleutel tot zijn succes: anders ondernemen, creatief denken en slim samenwerken. Hij zoekt samenwerking met sterren als Patricia Paay, de Dolly Dots, Linda de Mol en René Froger die zijn producten promoten.

Ik draag daar graag mijn steentje aan bij door ondernemerschap in Nederland te stimuleren. Ik denk met plezier met andere ondernemers mee en geef hen adviezen. Als beginnend ondernemer kon ik vroeger terecht bij een aantal ervaren ondernemers. Dat heeft mij enorm geholpen. Nu vind ik het leuk en waardevol met mijn kennis en ervaring anderen op pad te helpen.”

In juli 1994 verkoopt Ouborg BaByliss en introduceert hij een nieuw eigen merk: Princess Household Appliances. Met dit bedrijf in huishoudelijke apparatuur wordt hij  wereldwijd de grootste aanbieder van chromen huishoudelijke apparaten. Aan de basis van de opmars van Princess ligt opnieuw de verbinding die Ouborg legt tussen zijn producten en de wereld van show, glitter en glamour. Een gevleugelde uitspraak van oprichter Ouborg is “Ondernemen is entertainen”. Producten van Princess worden verkocht in 75 landen.

Aad Ouborg verkoopt Princess Household Appliances eind 2009, maar behoudt het recht de naam Princess te gebruiken voor andere activiteiten. Hij blijft ondernemen met de bedrijven van de Ouborg Group, zoals Princess Entertainment, Princess Hotels, Ouborg Monumenten Vastgoed en Borg’s Onroerend Goed. Bij alles wat hij doet, houdt hij vast aan dezelfde strategie van anders ondernemen, creatief denken, innovatieve producten en diensten ontwikkelen en het bedenken van unieke marketingacties. Hij zet met zijn kinderen verschillende nieuwe merken in de internationale markt.

Columns van Aad Ouborg in De Financiële Telegraaf

 

Aad Ouborg over Ondernemerschap

Previous post

Rob de Wijk

Next post

Arko van Brakel