Van kinds af aan had zij de droom om te ondernemen in de reiswereld. Dertien jaar geleden startte Sylvia Grootscholten haar eigen reisbureau. Vorig jaar won zij met haar bedrijf Uniglobe Westland Business & Group Travel uit Wateringen de OndernemersPrijs Haaglanden 2020. Samen met ONL-voorzitter Hans Biesheuvel praat zij in de nieuwe ONL Podcast over haar ondernemerschapsavonturen. Hoe blijft haar bedrijf innovatief? Hoe richt zij sales-activiteiten in? Is samenwerken met familie lastig? Je hoort het in deze podcast.

Via Spotify of SoundCloud

In 2006 begon zij met ondernemen. Maar hoe start je een reisbureau? Er waren dan ook veel vragen: ‘Waar moet ik beginnen? Doe ik dat in m’n eentje met een bordje Sylvia-travel op de muur? Hoeveel zekerheid kan ik dan mijn personeel of klanten geven? Ze kwam uit bij franchiseorganisatie Uniglobe die zich wereldwijd bezighoudt met zakenreizen voor mkb-bedrijven. ‘Mijn kantoor is één van de Nederlandse Uniglobe-kantoren.’

Dertien jaar geleden was een heel andere tijd dan nu, merkt Biesheuvel op. Wat is sindsdien de grootste verandering voor haar geweest? ‘Soms vraag ik me af: Ben ik een reisbureau of ben ik een technologiebedrijf aan het worden?’ Ze benadrukt dat je technologische ontwikkelingen moet omarmen. ‘Anders ga je het niet redden.’

Meegaan met de technologie is niet de enige verandering die op haar pad terechtkwam. Bedrijven die groeien krijgen steeds meer medewerkers, waardoor het ondernemen verandert. Biesheuvel vraagt daarom: Hoe houd je het voor jezelf ondernemend? ‘Verzamel mensen om je heen die op bepaalde vlakken ergens beter in zijn dan jij’, zegt Grootscholten. ‘Ik probeer mensen om mij heen te verzamelen die zorgen dat het reilt en zeilt op kantoor, zodat ik buiten kan spelen door bijvoorbeeld langs klanten te gaan.’

Biesheuvel en Grootscholten bespreken veel zaken die ondernemers dagelijks tegenkomen, zoals: Hoe ga je om met sales? ‘Als je net begint is het aftasten’, vertelt Grootscholten. ‘Nu heb ik een beter idee welke klanten bij ons passen.’ Het verkopen van haar dienst gaat haar dan ook makkelijker af en ze geeft andere ondernemers een belangrijke tip mee: ‘Leg in een CRM-systeem goed vast wie je hebt gesproken en wanneer. Zo kun je zien wat en waar er iets in een pijplijn zit.’

Benieuwd naar haar ondernemersverhaal? Luister de podcast via:

Via Spotify of SoundCloud