CoronaONL in de media

‘De rekening van de coronacrisis schuift door naar de zwakste schouders’ – Volkskrant 11 april 2020

[De Volkskrant, 11 april 2020]

‘De hete aardappel van de coronafactuur wordt doorgespeeld, van grote naar kleine bedrijven en van deze generatie naar de volgende. Wie proberen we nu eigenlijk te redden, en wie zou daarvoor moeten betalen?

Kleine bedrijven komen door dat doorspelen van de hete aardappel zo in het gedrang, dat Stichting ONL voor Ondernemers inmiddels een druk meldpunt bestiert voor gedupeerden zoals de schilder van het Norah-filiaal.

Af en toe pakt ONL-voorzitter Hans Biesheuvel ook gewoon de telefoon op om ceo’s aan hun jasje te trekken – hij noemt liever geen namen, maar denk aan bedrijven als Action of Carglass. ‘De meesten schrikken wel een beetje als ik bel. Maar als ik het uitleg, begrijpen ze het ook wel weer. Retailers handelen toch vaak een beetje in een natuurlijke reflex, zo van ‘wij zijn groot en sterk’.’

De grote winkelketens zitten zelf natuurlijk ook in de rats, niet alleen door de verdampte klandizie, maar ook doordat ze de onontbeerlijke leningen waarmee ze nieuwe bestellingen vooruitbetalen niet of nauwelijks meer verzekerd kunnen krijgen. En dan heeft een flink deel van de afwentelaars ook nog Angelsaksische aandeelhouders en veel schuld op de balans, met alle gevolgen van dien nu hun inkomsten opdrogen, constateert Biesheuvel. ‘Die ketens denken momenteel iets te veel aan de aandeelhouderswaarde.’

Lees het hele artikel in de Volkskrant van 11 april 2020