Ondernemers worstelen met Black Friday, meldde de NOS afgelopen vrijdag. Ieder jaar doen veel webshops en fysieke winkels mee aan dit uit Amerika overgewaaide kortingsfestival. Waar grotere bedrijven makkelijker hoge kortingen geven omdat ze groter kunnen inkopen, hebben mkb-bedrijven hier meer moeite mee. Het is niet te doen, volgens sommige winkeliers en kleine bedrijven. Doordat zij kleinere marges hebben, kunnen zij niet de kortingen aanbieden die grotere bedrijven wel geven. ONL vroeg daarom aan het ondernemerspanel wat zij vinden van kortingsacties. Deden zij bijvoorbeeld mee aan Black Friday? Mirjam Bink, medeoprichter ONL, lichtte de resultaten toe in het radio1-programma Dit is de Dag.

‘Tweederde van de detailhandelondernemers doet niet mee aan Black Friday’, zei Bink in de uitzending. ‘Veel vinden het al moeilijk genoeg om geld te verdienen.’

Ook vroeg ONL of ondernemers vaak kortingsacties organiseren. Het panel is duidelijk: 23% zegt ‘ja’ en 77% zegt ‘nee’.

Kunnen ondernemers korting geven als klanten dat vragen? Het merendeel zegt geen korting te geven. De prijs is de prijs. Anderen geven aan dat 5% de maximum korting is.

Tot slot konden ondernemers aangeven wat zij van Black Friday vinden. De meningen waren verdeeld. De meesten vonden het gekmakerij of doen er niks mee. Andere ondernemers benadrukte: ‘Prima, liberale vrijheid, blijheid!’ en ‘gebruik het om mijn bekendheid te vergroten, heb er het hele jaar profijt van.’