Nieuws

Geen bank meer in het buitenland– Ondernemersvraag in de Telegraaf – Hans Biesheuvel geeft antwoord

Als middelgrootbedrijf ben ik internationaal actief. Gelukkig heb ik weinig last meer van de coronacrisis. Wel ontving ik laatst tot mijn schrik een opzegginsbrief van mijn bank, omdat zij heeft besloten alle buitenlandse rekeningen van mkb-bedrijven te sluiten. Het zou niet meer rendabel zijn. Andere Nederlandse grootbanken doen hetzelfde. Ik voel me voor het blok gezet, wat nu?

Steeds meer mkb-bedrijven die internationaal actief zijn, ontvangen een opzeggingsbrief van hun bank. Als handelsland is het natuurlijk waardeloos dat Nederlandse banken deze dienst niet meer  faciliteren. Grotere bedrijven redden zich meestal wel zonder een Nederlandse bank als financiële dienstverlener, maar voor het MKB is dat een stuk lastiger. Hadden we maar een handelsbank.

Je bent straks toegewezen op het aanbod van buitenlandse banken. Vraag je oude bank om je te helpen met het vinden van een lokale bank. Dat is wel het minste wat ze nog voor je kunnen betekenen. Doe je zaken buiten de eurozone? Houd er dan wel rekening mee dat de overstap extra kosten met zich mee kan brengen door de wisselkoersen. Laat je hierin goed adviseren.

Sommige ondernemers krijgen het advies om aan te kloppen bij een online bank. Mede door de coronacrisis is de verleiding groot om alles digitaal te regelen. Toch raad ik je aan om niet zomaar met een nieuwe online bank in zee te gaan. Het is niet altijd veilig, dus laat je goed informeren door al bestaande klanten. Dwing ook af dat je fysiek of digitaal jouw contactpersoon kan zien en spreken.