Alle tien medewerkers van mijn webwinkel werken thuis. Het gaat prima, al zijn er soms miscommunicaties. Je weet niet waar iedereen mee bezig is. Een misplaatste opmerking is snel gemaakt. Hoe communiceer je in deze lastige tijd?

Door de coronacrisis lopen veel werkgevers hier tegenaan. De gesprekken bij de koffieautomaat, snel even ergens binnenstappen voor een kort overleg; het kan nu even niet. Meestal gaat thuiswerken met bijvoorbeeld veel telefonisch contact prima. Toch kunnen er snel irritaties ontstaan omdat je elkaar minder ziet.

Vergeet daarom vooral niet om extra goed te luisteren naar je medewerkers. Dit is voor iedereen een lastige periode. Toon begrip voor vragen, andere meningen en emoties. Vraag ook hoe je het thuiswerken gemakkelijker kunt maken.

Blijf je collega’s daarnaast informeren over de stand van zaken binnen jouw bedrijf. Maatregelen en verwachtingen veranderen met de dag. Dit zorgt voor onzekerheid. Jij kunt de situatie verzachten door helder en rustig te communiceren. Vertel nieuws eerst aan je medewerkers en daarna aan de buitenwereld.

Gaat er iets fout? Blijf constructieve feedback geven. Je kunt niet aan iemands gezicht aflezen hoe jouw opmerking binnenkomt. Geef alleen feedback over de huidige situatie en wordt nooit persoonlijk.

Goed communiceren is moeilijk, zeker in crisistijd. Maar heb er oog voor. Samen komen we de coronacrisis door.