Luister de podcast via SoundCloud of Spotify

‘Gelukkig hebben we een lage werkloosheid, maar de arbeidsmarkt is erg krap’, vertelt Melvin de Boer in de nieuwe ONL Podcast. De Boer is CEO van uitzendonderneming Adecco Group Nederland, waar onder meer Adecco, Modus en Spring Professional onder vallen. Samen met ONL-voorzitter Hans Biesheuvel gaat hij in gesprek over onder andere het imago van de uitzendbranche, de Wet Arbeidsmarkt in Balans, een Leven lang leren en de bereidheid van ondernemers en overheid om te investeren. ‘Onze klanten, de overheid en de staffing industrie (recruitment-bedrijven) moeten de handen ineenslaan om de problemen van de krapte op de arbeidsmarkt te tackelen.’

De economie draait goed en er is veel vraag naar talent en bepaalde competenties. De Boer: ‘Daardoor zie je wel dat de staffing industrie moeite heeft om de talenten uit de markt te halen. We zijn daarom ook over de grens gaan kijken.’

Biesheuvel merkt op: ‘Is het niet vreemd dat wij in Nederland, met onze goede universiteiten, zoveel moeite hebben om talent te vinden? Dat heeft te maken met de hoge vraag, volgens De Boer. ‘Maar ik heb ook af en toe het gevoel dat onze opleidingsinstituten niet helemaal aansluiten bij de vraag in de markt.’ Een mogelijke oplossing is: ‘We moeten als ondernemend Nederland en de staffing industrie blijven investeren in de kwaliteit van onze opleidingen. Dat deze aansluiten bij de vraag in de markt. Daar zit nog wel eens een discrepantie.’

Een leven lang leren is voor werkenden cruciaal om aantrekkelijk te blijven voor de arbeidsmarkt. De heren bespreken mogelijke kansen. Eigenlijk vindt iedereen een Leven lang ontwikkelen belangrijk, merkt Biesheuvel op, ‘alleen weten we niet precies hoe wij dit moeten doen.’ De Boer heeft wel een idee: ‘We zijn nu aan het kijken of we een ecosysteem kunnen creëren, met onze klanten en lokale/centrale overheid, om te kijken of we in staat zijn mensen te re-skillen (omscholen) en up-skillen.’ Investeren in personeel zodat ze duurzaam inzetbaar blijven is volgens De Boer belangrijk. Hij geeft een sprekend voorbeeld uit de distributiesector: ‘Op het moment dat onze klanten besluiten te automatiseren en we zijn niet bereid om te investeren in hun medewerkers, dan raken zij hun baan kwijt. Dan hebben wij ook een probleem. Maar als we dat van te voren weten, waarom gaan we dan nu niet alvast voorsorteren om mensen op te leiden of te trainen?’

Door de krapte op de arbeidsmarkt leveren sommige uitzendbureaus minder kwaliteit. Dit zorgt voor een slecht imago van uitzendbureaus. Het beeld is niet altijd positief over de uitzendbranche, vindt ook De Boer. ‘Dat raakt me. Er zij twee grote brancheorganisaties, de ABU en NBBU. Zij hebben kwaliteit hoog in het vaandel staan. Van de ongeveer 14.000 staffing gerelateerde organisaties zijn er zo’n 2.000 bij aangesloten. Ik heb, maar ook de ABU en NBBU, geen zicht op wat die overige 12.000 organisaties doen.’

Benieuwd naar het hele gesprek?

Beluister via Spotify

Beluister via Soundcloud