Nu de coronacrisis Nederland stevig in zijn greep heeft, zijn veel ondernemers onverwacht druk met zaken waar ze niet eerder mee te maken hadden. Welke maatregelen zijn op mijn bedrijf van toepassing? Hoe vraag ik werktijdverkorting aan? De antwoorden op veel praktische vragen vind je in onze Q&A.

In alle hectiek van de coronacrisis staat één facet steeds centraal: communicatie. Hoe communiceer je zorgvuldig en helder met medewerkers, leveranciers, afnemers, klanten, opdrachtgevers en andere stakeholders over de ontwikkelingen in jouw bedrijf? ONL verzamelde een aantal tips.

Wees transparant en eerlijk
De crisis zorgt bij iedereen voor onzekerheid. Als ondernemer kun je een verschil maken door jouw medewerkers, klanten en leveranciers eerlijk en transparant te informeren over de stand van zaken in jouw bedrijf. Weet je niet zeker of de lonen op tijd betaald worden? Loopt de bestelling van een klant vertraging op? Bestel je minder bij een leverancier omdat de marktvraag wegvalt? Als je er eerlijk over communiceert en uitlegt wat er aan de hand is, hebben mensen daar meestal begrip voor.

Neem de regie
Inzichten en maatregelen veranderen bijna iedere dag. Zorg dat je weet wat er speelt en dat je informatie klopt. Dan kun je jouw medewerkers, klanten en leveranciers steeds relevante updates geven. Spreek ook met ze af hoe vaak je een update geeft. Dat hoeft heus niet elke dag, maar door afspraken te maken over de frequentie van de updates, manage je de verwachtingen en beperk je onverwachte ergernis. Dat brengt rust in de tent. Zorg er ook voor dat je je medewerkers altijd éérst informeert voordat je iets deelt met de buitenwereld.

Luister en reageer
Communicatie is tweerichtingsverkeer. Lees reacties op jouw berichtgeving goed en geef altijd een reactie. Toon begrip voor vragen die je krijgt, voor andere meningen of misschien voor emoties. Door goed te luisteren en de tijd te nemen om zorgvuldig en empathisch te reageren, blijf je in contact. Ook als je het antwoord op een vraag misschien niet weet, is het belangrijk om een reactie te geven. Je kunt dan laten weten dat je terugkomt op de vraag en wanneer. (Wat je dan uiteraard ook doet.)

Maak het persoonlijk
Nu je geen teamvergaderingen, salesoverleggen en bedrijfsbezoeken meer hebt en je collega’s ook niet meer bij de koffieautomaat tegenkomt, neemt persoonlijk contact met medewerkers, klanten en leveranciers flink af. Met een digitale samenwerkingstool maak je overleggen persoonlijker, slimmer en makkelijker. En door de videochatfunctie te gebruiken, kun je elkaar ook gewoon aankijken terwijl je met elkaar praat. Enkele voorbeelden van gratis tools: Zoom, Teams, Hangouts of Skype.

Formuleer helder en rustig
In tijden van crisis ontstaan makkelijk misverstanden. Die kun je zoveel mogelijk beperken door helder en rustig te communiceren. Gebruik korte zinnen, begrijpelijke taal. Pas je toon en boodschap aan aan de doelgroep. Houd je bij de feiten en schrap overbodige informatie, dat voorkomt misverstanden. En sluit altijd af met een persoonlijke en geruststellende boodschap, bijvoorbeeld:

Veel succes met je communicatie in deze onzekere tijd en zorg goed voor elkaar!