NieuwsONL in de media

In gesprek over een loonoffer? – Ondernemersvraag in De Telegraaf – Hans Biesheuvel geeft antwoord

Het is tot nu toe gelukt om alle twintig medewerkers in onze drukkerij in dienst te houden, maar het wordt steeds lastiger om ons bedrijf goed door de crisis te loodsen. Een aantal mensen wordt nu omgeschoold en dat levert hun en ons hopelijk nieuwe mogelijkheden op, maar op dit moment kost het vooral tijd en geld. Onze buffer is op en meer kostenbesparingen zijn niet mogelijk. We overwegen om met onze medewerkers in gesprek te gaan over een tijdelijk loonoffer, maar hoe brengen we dat onderwerp op een goede manier ter tafel?

Een loonoffer vragen is ingrijpend, weet ik uit ervaring. Dit vraag je alleen als het echt niet anders kan. En dat zullen je werknemers waarschijnlijk ook begrijpen, als je er open en eerlijk met ze over praat. Het begrip en de betrokkenheid van mijn personeel heeft mij destijds verrast. Door mijn zorgen te delen, inzicht te geven in de stand van zaken en open kaart te spelen over de financiën, ontstond saamhorigheid en wederzijds vertrouwen.

Natuurlijk is het belangrijk om alle scenario’s te schetsen: wat is het perspectief voor het bedrijf? Hoe draagt een loonoffer bij aan de overlevingskansen en het voorkomen van ontslagen? En wat zijn precies de voorwaarden van het loonoffer, over welke periode en welke percentages praat je? Wees ook duidelijk over de tegenprestatie die je aan het loonoffer koppelt. Maar mijn belangrijkste advies: wees eerlijk en durf je kwetsbaar op te stellen. Dan komen jullie hopelijk samen tot een oplossing. Veel succes!