ONL in het nieuws

Leiders van 40 willen een motor, een meisje en een marathon lopen

donderdag 26 juni 2014
Door: Bo van Houwelingen & Caroline van Keeken

Leiders van 40 willen een motor, een meisje en een marathon lopen

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Conferentie over leiderschap van businessclub ‘The Other Network’ (TON) op het landgoed van de Nyenrode Business Universiteit in Breukelen.

Wie: TON-oprichter Melvin Tjoe Nij, Director Executive Education van Nyenrode Marjan Lubbers, CDA’s Sybrand Buma, voormalig voorzitter van MKB-Nederland Hans Biesheuvel, gastdocent ‘Authentiek Leiderschap’ aan Nyenrode Bas Blekkingh, en Herna Verhagen – CEO bij PostNL en negentig leden (ondernemers, leidinggevenden en directieleden) van The Other Network.

Nyenrode corporaal? Nee joh, allang niet meer. Marjan Lubbers, de ‘Director Executive Education’ van de particuliere businessuniversiteit schudt haar hoofd. Ja, vroéger. Toen het prestigieuze opleidingsinstituut de studenten nog huisvestte op de zolder van kasteel Nijenrode. “Toen was het hier één grote studentenvereniging”, vertelt ze.

Iedereen is welkom op haar universiteit, gaat ze verder. “We krijgen alleen nooit aanmeldingen van allochtone studentkandidaten. Blijkbaar is voor hen de drempel nóg hoger zich naar Nyenrode te begeven. Dit wordt toch gezien als een wat gesloten wereldje. We zijn wel heel internationaal hoor, maar toch hebben we hier voornamelijk blanke westerlingen.”

Buitenlanders zijn altijd te laat
Over een half uur zal ze haar introductiespeech houden. Ze loopt de achterste rij stoelen nog even na, legt hier en daar een programmaboekje recht. En zegt Melvin Tjoe Nij, organisator van de conferentie over leiderschap van vanmiddag, gedag. Die loopt gehaast rond. Kijkt op zijn horloge en zucht: “Buitenlanders hè, die zijn altijd te laat.” Meteen erachteraan: “Ik mag dat zeggen. Surinaamse achtergrond.”

Tien jaar geleden richtte hij The Other Network op, een multiculturele businessclub. “Het Nederlands bedrijfsleven is een blank corporaal bolwerk. Niet tussen te komen.” Vandaar. De club telt inmiddels honderdtwintig leden die samenkomen tijdens netwerkavonden en conferenties. Waar blauwogige blonde ABN Amro-medewerkers overigens ook gewoon worden binnengelaten.

Erik Rentenaar, directeur van de ABN Amro-vestigingskantoren in Amsterdam-Zuidoost en Diemen, zou graag zien dat de Nederlanders zich wat Surinaamser gedragen op zakelijk gebied. “Surinamers zijn veel relaxter. Willen weten hoe het met je gaat, komen langs met pannen eten als ze tevreden zijn. Nederlanders zijn alleen maar bezig met de winst.”

August Jahangier, financieel directeur bij Hemlock Interieur en Bouwprojecten, knikt instemmend. “Bij buitenlanders is het persoonlijk contact bij het zakendoen veel belangrijker. We vragen je rustig mee op vakantie. Nederlanders denken dat meteen dat je ze probeert om te kopen. In die manier van benaderen verschillen we het meest.”

De drie m’s
Maar er zijn ook flink wat overeenkomsten, zegt Bas Blekkingh – gastdocent Authentiek Leiderschap aan Nyenrode, tijdens zijn presentatie. Op welke leeftijd krijgen de meeste mannelijke leidinggevenden een dip in hun ego, vraagt hij de zaal. “Veertig!”, roept iemand net iets te enthousiast. Besmuikt gelach. Inderdaad, zegt Blekkingh. “En dan gaat elke leidinggevende – allochtoon of autochtoon – over op de drie m’s. Ze kopen een Motor, nemen een Meisje en gaan trainen voor de Marathon. Dat heet overcompensatie en daar moet je wat aan doen.”