Benieuwd naar de hele podcast? Luister via Spotify of SoundCloud

‘Wij zijn geobsedeerd door ondernemers’, vertelt Claudia Zuiderwijk, voorzitter Raad van Bestuur van de Kamer van Koophandel (KVK), in de ONL Podcast. Samen met ONL-voorzitter Hans Biesheuvel gaat zij in gesprek over onder andere de veranderingen binnen KVK, het ondersteunen van micro-ondernemingen en het Handelsregister. ‘Wij hebben vorig jaar 56 miljoen contacten gehad met ondernemers.’

Zuiderwijk heeft verschillende topfuncties bekleed, zoals bij KPN, APG en ProRail. Waarom heeft zij in 2012 gekozen voor KVK? ‘Ik heb een ondernemershart en dat gaat er nooit uit’, vertelt ze. Daarnaast lag er een uitdagende opdracht bij de KvK met de vraag: Hoe kun je zorgen dat de toen veertien organisaties weer op een nieuwe manier van waarde zijn voor ondernemend Nederland? ‘Iets nieuws creëren wat past bij de klant, daar waren de organisaties misschien een beetje van afgedwaald.’

De KvK is een publieke organisatie die uit algemene middelen wordt gefinancierd, merkt Biesheuvel op. Het schrijft beginnende bedrijven in en geeft advies en informatie. Wat is het grootste verschil met vroeger? Volgens Zuiderwijk zijn er een paar: ‘Vroeger waren er 12 Kamers van Koophandel met 288 bestuurders. Elke provincie had een KvK en die werden gefinancierd door heffingen.’ Biesheuvel: ‘Ik had vroeger een hekel aan die acceptgiro!’ Ik ken geen ondernemer die dat niet zegt, vertelt Zuiderwijk met een glimlach: ‘Ondernemers zeiden: Waarvoor betaal ik dat ding? Ik gebruik geen dienstverlening.’ Tegenwoordig worden er geen heffingen meer gevraagd. Wel voor het gebruik van data moet worden betaald.

Naast het Handelsregister geeft KVK ook advies aan ondernemers. ‘We adviseren met name het micro-mkb, oftewel bedrijven tot 10 werknemers. Er is een enorme bulk aan wet- en regelgeving en die ondernemers vragen zich af: wat moet ik doen? Wij vertalen concrete regelgeving in wat het betekent voor ondernemers.’

Ze benadrukt hierbij een belangrijk punt: ‘99% is klein-mkb. Het merendeel daarvan groeit niet en is druk bezig met het behouden en zich te verhouden tegenover de veranderingen in de wereld. Kijk naar massieve wet- en regelgeving of nieuwe spelers, zoals techgiganten: Bol.com, Alibaba en Amazon. Je zou maar een taxichauffeur zijn en opeens komen er Ubers bij.’

Er is dus in Nederland een kleine kopgroep aan mkb-bedrijven die groeien. Het grote peloton komt moeilijk mee. Waarom is dat? Zuiderwijk: ‘Het is lastig om dit peloton op een goede manier te bereiken. Wij zijn door dit vraagstuk geobsedeerd als KVK. Vandaar hebben wij vijf jaar geleden een koersomwenteling gemaakt. Zo organiseerden wij vroeger seminardagen, maar daar komen niet de hardwerkende kleine mkb’ers op af. Die zijn aan het werk en hebben daar geen tijd voor. Je moet dus naar het gedrag en het DNA kijken van zo’n microbedrijf.’ Om deze ondernemers te ondersteunen is KVK op verschillende manieren concrete adviezen gaan geven ‘die problemen helpen op te lossen.’

Dit doet de KVK via verschillende kanalen. ‘Ons digitale kanaal is het grootst’, vertelt Zuiderwijk. De ondernemer weet KVK volgens haar steeds beter te vinden: ’Vier jaar geleden hadden wij 2 miljoen clicks op onze website en dat is afgelopen jaar 14 miljoen geworden. We hebben ook een adviesteam dat je kunt bellen.’

Benieuwd naar de hele podcast? Luister via Spotify of SoundCloud