Ik verzorg de catering voor zakelijke events. De meeste klanten betalen netjes op tijd, maar dat geldt niet voor iedereen. Wat kan ik doen?’

Vaak hoor ik van mkb’ers dat zij kleine bedragen die door de klant niet betaald worden voor eigen rekening nemen. Zij vinden het vervelend om deze afnemers te blijven benaderen omdat dit veel negatieve emoties met zich meebrengt. Het doorzettingsvermogen van positief ingestelde ondernemers bewonder ik. Toch wil iedere ondernemer wanbetalers liever voorkomen. Wat kun je doen?

Het begint bij goede afspraken. Wees niet bang om daarbij alles te benoemen, ook al gaat het om hoge kosten. Heldere afspraken die je goed vastlegt voorkomt meningsverschillen en narigheid in de toekomst.

Toch kan het misgaan. De wettelijke betalingstermijn van een factuur is 30 dagen. Is deze verstreken? Bel dan eerst de afnemer. Je wilt de goede relatie behouden en er is lang niet altijd sprake van wanbetaling.

Blijft de factuur toch onbetaald? Stuur dan altijd minimaal één betalingsherinnering. Daarna volgt een sommatie. Verstrijkt ook deze termijn? Dan wordt de debiteur in gebreke gesteld en kun je een gerechtelijke incasso procedure starten en/of een incassobureau inschakelen. Zie dit als laatste pogingen, maar wacht daar niet te lang mee.