Regeldruk verminderen doe je zo
Ondernemers willen ondernemen. Niet teveel met regels bezig zijn. Toch kampen ze vaak met hoge regeldruk. Ondanks de inspanningen van de overheid en het programma om de regeldruk te verminderen zijn de administratieve lasten niet merkbaar afgenomen. “Het is een belemmerende factor voor groei, innovatie en ontwikkeling van bedrijven. Regelgeving slaat soms door en we willen dat er redelijkheid terug komt. Denk aan boekwinkel ‘Books & Bubbles’ in Amsterdam die geen alcohol mag schenken. Gelukkig wordt in dit geval een pilot gestart door de Gemeente Amsterdam om een oplossing te vinden binnen de wet. Maar dit is niet altijd het geval” zegt Mirjam Bink, initiatiefnemer ONL voor Ondernemers.

Mirjam BinkDe overheid probeert de regeldruk te verminderen, bijvoorbeeld door het makkelijker te maken om een formulier in te vullen bij de belastingdienst. Zo heb je meer tijd over en dat bespaart je geld. Echter, dit is niet genoeg. “Waar ik de focus op zou willen leggen is hoe we regels sneller kunnen aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid, die veel sneller ontstaat dan die regels. Dus wat doe je bijvoorbeeld met Uber, hoe pas je de regelgeving aan voor Airwheel?”. Veel ondernemers vinden vaak een omweg, maar dat kost tijd en energie. Het moet makkelijker gemaakt worden. Ook is het belangrijk dat ondernemers een melding maken wanneer een bepaalde regel iets tegenhoudt.

Regeldruk verminderen is vaak een kwestie van snel beleid maken in het kader van innovatieontwikkeling. Dit zie je bijvoorbeeld bij Air B&B. Daar is de regelgeving zo star dat je grote disrupties nodig hebt om het te kunnen openbreken en eigenlijk wil je dat het ook voor kleine ondernemers mogelijk is om een soortgelijk effect te hebben.

Op De Nationale Ondernemersdag op 10 september vindt de sessie ‘Regeldruk verminderen doe je zo’ plaats. Besproken wordt hoe we oplossingen kunnen vinden zodat de regeldruk wordt verminderd zonder dat je onveilige situaties creëert. “Het gaat vaak om consumentenveiligheid, maar je kunt niet alles dichttimmeren. Ergens zit de grens die je moet zien te vinden waar innovaties de ruime krijgen zonder de risico’s extreem te verhogen” geeft Mirjam Bink aan.

Regeldruk treft alle ondernemers in Nederland, dus wees erbij om mee te denken en mee te beslissen op De Nationale Ondernemersdag. Meld je hier direct aan!

airwheel_2airwheel_1

Het wiel opnieuw uitvinden
Hij heeft één wiel, twee treeplankjes en geen stuur. De Airwheel weegt tien kilo, past in je rugzak en met een opgeladen accu kun je een zo’n 20 kilometer met maximaal 18 km/u afleggen. In Azië rijden ze al jaren rond met dit vervoersmiddel. Waarom niet in Nederland?, dachten Frans Gazendam (foto links) en Marco Hazeleger (foto rechts); de oprichters van Airwheel Nederland. “Het begon in juli 2014. Ik had er één besteld uit China, vervolgens op Facebook gedeeld en iedereen was meteen enthousiast. Toen zijn we erin gesprongen” zegt Marco Hazeleger.

De Airwheel heeft verschillende modellen; met één wiel en twee wielen. De verkoop van de Airwheel is zeer succesvol, er rijden zo’n 600 mensen in Nederland mee rond, toch is er een barrière voor de modellen met een enkele wiel.

Het begrip voertuig in Nederland bestaat uit twee wielen of meer.Dat betekent dat deze Airwheel niet als voertuig wordt herkend en als gevolg niet op de openbare weg gebruikt mag worden. “We hebben wel een verzekeringsmaatschappij gevonden bij wie je een verzekering kunt afsluiten wanneer je een brommerplaatje op je Airwheel zet, maar het is nog een grijs gebied”.

Dit een voorbeeld waar regelgeving achter loopt op innovaties. De wereld verandert razendsnel. Ondernemers moeten de kans krijgen om hun innovaties sneller en vaker op de markt te krijgen.airwheel_3