Erik Ziengs: ‘daar moeten meer een voorbeeld aan nemen’
Langzaamaan krabbelen gemeenten terug als het gaat om de invoering van zero-emissiezones per 1 januari 2025. Zo lieten de stadsbesturen van Ede, Apeldoorn en Deventer weten een pas op de plaats te willen maken door enkele jaren uitstel om ondernemers meer tijd te geven voor de overstap naar uitstootvrij vervoer. “Daar moeten meer gemeenten een voorbeeld aan nemen”, zegt ONL-voorman Erik Ziengs. “Ik ben blij dat in Apeldoorn, Ede en Deventer het besef is doorgedrongen dat de overstap naar elektrisch vervoer per 1 januari 2025 te vroeg komt.”
Met name de grotere steden gaan over tot invoering van een zero-emissiezone in het centrum. De meesten al vanaf 1 januari 2025. Bedrijfsmatige bestelbusjes- en vrachtauto’s die de zone binnenrijden moeten vanaf dat moment uitstootvrij zijn. “Het besluit voor deze ZE-zones kwam in een tijd, voor corona en de energiecrisis, dat het economisch nog voor de wind ging”, wijst Ziengs. “De impact van de coronaschulden en stijgende kosten op het mkb is enorm. De aanschafkosten voor een elektrische bus of vrachtwagen liggen fors hoger, daarnaast is er sprake van netcongestie in veel delen van Nederland en is de laadinfrastructuur niet op orde. Ik zie te veel beren op de weg.”
Daarom is het volgens de ONL-voorman raadzaam om de invoering met enkele jaren uit te stellen, zoals de colleges van Apeldoorn, Ede en Deventer dat ook willen doen. “Zij zien 2030 als een beter moment door de bovengenoemde bezwaren. Deventer wil uitstel naar 2028. Dan is er ook geen overgangsperiode nodig met vrijstellingen en ontheffingen. Een administratieve kerstboom in mijn ogen”, noemt Ziengs deze vrijstellingen en ontheffingen. “Dit kost ambtenaren ontzettend veel tijd, terwijl je beter kan zorgen dat eerst de benodigde infrastructuur gereed is en er een sterke markt voor tweedehands elektrische auto’s is opgetuigd.”
Ziengs is ‘blij dat Apeldoorn, Deventer, Ede luisteren naar de ondernemers in hun gemeente’. “Ik verwacht dat meer gemeenten gaan volgen. Uitstel is geen afstel. Er is simpelweg meer tijd nodig om ondernemers klaar te stomen voor deze overstap.” Laadpalen, voldoende capaciteit op het stroomnet en betaalbaar elektrisch vervoer zijn volgens de ONL-voorman belangrijke randvoorwaarden. “Zorg eerst dat dit op orde is voordat onomkeerbare beslissingen worden genomen”, aldus Ziengs.
Meer lezen over zero-emissiezones? Bekijk onze overzichtspagina zero-emissiezones.