‘Er wordt deels geluisterd naar de ondernemer’
ONL voor Ondernemers is teleurgesteld over het kabinetsbesluit om de invoering van zero-emissiezones in tientallen binnensteden niet in zijn geheel uit te stellen tot 2029. Dat liet staatssecretaris Jansen (Milieu) vrijdag weten. Een meerderheid van de Tweede Kamer nam dit najaar een motie aan van VVD’er Hester Veltman die hiertoe opriep.
“We zijn wel blij dat het kabinet heeft besloten om de schoonste dieselbestelauto’s (emissieklasse 6) tot 2029 nog wel toegang te geven tot centra van steden”, zegt ONL-voorman Erik Ziengs. “Maar voor ondernemers in oudere dieselauto’s geldt deze uitzondering niet. Een ander gebaar is dat het kabinet een jaar lang geen boetes worden uitgedeeld aan niet-uitstootvrij bedrijfsmatig verkeer. Dat is fijn, maar we zijn wel teleurgesteld dat de motie van de VVD niet geheel is overgenomen. Dat is wel teleurstellend. Er wordt deels geluisterd naar de ondernemer.”
Veertien gemeenten in Nederland voeren per 1 januari 2025 zero-emissiezones in waarbij fossiele bestel- en vrachtauto’s worden geweerd in de binnenstad. ONL juicht het besluit toe om een jaar lang geen boetes uit te delen. “Maar het is nog maar de vraag of gemeenten hiertoe bereid zijn”, wijst Ziengs, die liever algehele uitstel zag van de invoering van zero-emissiezones. “We hebben hard gelobbyd hiervoor en het kabinet komt minder dan we hadden gehoopt over de brug. Het is beter dan het was, maar liever hadden wij gezien dat alle randvoorwaarden eerst op orde zijn”, zegt Ziengs.
Hij wijst op de gebrekkige laadpaalinfrastructuur, de fors hogere prijs van uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s, het ontbreken van een betaalbare tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen en te weinig capaciteit op het stroomnet. ONL, die de belangen van tienduizenden mkb’ers behartigt, roept al jaren dat 1 januari 2025 te snel komt. “Vele mkb’ers sloegen alarm bij ons. Zij maken zich grote zorgen. Na de hevige coronajaren en de forse verhoging van inkoop- en huurprijzen als gevolg van de hoge inflatie hebben ondernemers gewoonweg te weinig vet op de botten om te investeren in een bestelbus of vrachtauto die drie tot vier keer duurder is dan een fossiele variant.”
De ONL-voorzitter wijst er ook op dat toen de beslissing over zero-emissiezones werd genomen, in 2019, de wereld er compleet anders uitzag. “Economisch ging het voor de wind. We waren toen nog onwetend van het naderende onheil: de coronatijd waardoor ondernemers financieel in de knel kwamen en de energiecrisis en prijsstijgingen van alle kanten die daarop volgden”, aldus Ziengs.