Ondernemers worden tot 2029 uitgezonderd bij de invoering van zero-emissiezones, die vanaf 1 januari 2025 ingaan, in tientallen binnensteden. Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde dinsdag voor een motie van VVD’er Hester Veltman. “Dit is een lichtpunt voor het mkb na slepende coronajaren. We blijven de uitvoering van deze motie door het kabinet kritisch volgen”, zegt ONL-voorman Erik Ziengs, die stelselmatig heeft gelobbyd voor uitstel. “First things first: zorg eerst dat de benodigde infrastructuur op orde is, voordat je met dit soort verstrekkende maatregelen komt. Niemand is tegen schone lucht, maar 1 januari 2025 kwam simpelweg te vroeg voor het mkb.”
Ziengs is verheugd dat de signalen van verontruste ondernemers, die worstelen met gebrekkige laadcapaciteit, een vol stroomnet en de aanschaf van een fors duurdere uitstootvrije bestel- of vrachtauto, worden gehoord in politiek Den Haag. “ONL roept al jaren om een realistische termijn voor de invoering van zero-emissiezones, het weren van niet-uitstootvrije vracht- en bestelauto’s in binnensteden, en dat eerst aan alle randvoorwaarden moet worden voldaan voordat je überhaupt komt met dit soort maatregelen”, zegt de ONL-voorman van de belangenbehartigingsorganisatie waarbij tienduizenden ondernemers zijn aangesloten.
“2029 is een meer realistische termijn, maar ook dan geldt dat er voor die tijd forse stappen moeten worden gezet om de benodigde infrastructuur klaar te stomen voor zero-emissiezones: genoeg laadpalen, ook voor vrachtauto’s, en geen netcongestieperikelen die ondernemers dwarsbomen”, aldus Ziengs. “Ook snakken ondernemers naar betaalbaar uitstootvrij vervoer en voldoende beschikbaarheid.” PVV, BBB, SGP, FvD, Denk en JA21 stemden voor de motie van VVD-Kamerlid Veltkamp. Linkse oppositiepartijen zien niets in uitstel en stellen onder meer dat zero-emissiezones al jaren geleden werden aangekondigd en er genoeg voorbereidingstijd was voor ondernemers.
Meer lezen over zero-emissiezones? Bekijk onze overzichtspagina zero-emissiezones.