[update 6 mei 2020]
ONL heeft veel ideeën ontvangen om te ondernemen in een anderhalvemetersamenleving. Deze vind je onderaan de pagina. Insturen van nieuwe ideeën is niet meer mogelijk.

Hoe ziet die anderhalvemetereconomie er straks uit?
De huidige lockdown moet niet te lang duren. Dus laten we samen alvast nadenken over hoe we Nederland straks weer kunnen opstarten. Arko van Brakel doet op Sprout een oproep aan alle Nederlanders om goede ideeën hierover te verzamelen en via ONL door te spelen aan de regering.

Van intelligente lockdown naar intelligente open-up
Hoe gaan we de Nederland BV straks weer opstarten? Het is een utopie om te denken dat het meteen weer business as usual wordt. De historie van eerdere pandemieën laat zien dat zo’n ziekte waarschijnlijk pas over twee jaar niet meer waarneembaar is. Ook de volle omvang van de economische effecten zullen pas over een paar maanden duidelijk worden. Waarschijnlijk zal er zowel maatschappelijk als economisch een ‘voor’ en ‘na’ de coronacrisis bestaan. Eerdere crises en pandemieën hebben bewezen dat er absoluut nieuwe groei en nieuwe innovaties zullen ontstaan.

Lees de oproep van Arko van Brakel op Sprout

Ideeën verzameld in april
We hebben de maand april benut om oplossingen en ideeën te verzamelen voor een intelligente open-up. Ideeën en oplossingen van ondernemers, vakmensen en andere betrokken Nederlanders die willen behouden waarvoor we hebben geknokt, zonder mensen in gevaar te brengen.

Hieronder lees je de reacties, oplossingen en ideeën die ONL heeft ontvangen:

(Thuis) werken

Naar kantoor als het kan

Iedereen die zonder gebruik van OV naar zijn werk kan, en daar alleen op een kamer zit of werk kan doen dat niet in de nabijheid van anderen gedaan hoeft te worden, moet gewoon aan het werk kunnen.

Faseren op basis van leeftijd

Mijn idee is om de economie weer op te starten op basis van leeftijd en niet per branche. Dus iedereen tot 30 snel weer aan het werk zodat er immuniteit versneld wordt opgebouwd enz enz

Faseren op basis van leeftijd (2)

Start op met alle mensen die geen klachten hebben onder de 50 jaar
Rekenmodellen geven weer dat er dan hoogstens 1400 doden kunnen vallen
Schakel hierna op per 5 jaar tot 60 en erna er boven
Natuurlijk allemaal rekening houdend met fysiek contact
Afstand houden onder de 50 heeft geen zin
Geen inkomsten hebben of failliete bedrijven geven indirect ook slachtoffers en mogelijk doden in een veel grotere omvang
Snel uitvoeren
Ouderen moeten zelf eigen regels goed in acht nemen

Leegstaande panden gebruiken als werkplekken

Gebruik leegstaande winkels en kantoren als extra ruimte voor bedrijven, zodat het aantal mensen per m2 iets gunstiger verdeeld kan worden en er minder mensen thuis moeten werken.

Extra aandacht voor arbo

Zorg als werkgevers in deze periode van transitie voor een fysiek en/of online loket met medisch geschoolde mensen met specialisatie arbeid&gezondheid om werknemers gezond en productief aan boord te houden. Een thermometer voor snelle interventies en ondersteuning van medewerkers.

Serieus aandacht voor vaardigheden, afspraken en mindset bij op afstand samenwerken

Op afstand samenwerken is meer dan beeldbellen, mailen en mappen op een T-schijf op in de cloud delen. Veel belangrijker dan de tools is de manier waarop ze worden gebruikt, welke afspraken er worden gemaakt en wat de verwachtingen zijn. Vooral het besef dat er verschil is tussen synchrone en a-synchrone communicatie maakt het op afstand samenwerken, zowel intern als extern, vele malen efficienter én leuker. En dan heb ik het nog niet over de andere voordelen voor je privéleven, het klimaat etc. Niet alleen op korte termijn essentieel voor de Nederlandse economie maar ook voor de lange termijn. denk alleen aan de export en het samenwerken over tijdszones heen. Het is een enorm gemiste kans wanneer we nu vooral bezig zijn met het ontwikkelen van oplossingen om zosnel mogelijk weer in het oude systeem te komen.

Kantoren in het weekend open

Kantoren in het weekend openstellen. Dit heeft niet alleen het voordeel dat er meer mensen verspreid over de week op kantoor werken, maar zal ook meer spreiding geven in winkels en op de wegen.

Thuiswerken als nieuw normaal

In ieder geval alle mensen die thuis kunnen werken dit zo veel mogelijk laten doen.
Dit zorgt ervoor dat logistiek veel beter verloopt zodat die kosten zoveel mogelijk in de perken wordt gehouden.
Dus thuis werken is het nieuwe normaal.

Remote werken en ondersteunen

– Besprekingen via Webex / teamviewer of dergelijke blijven voeren, dit werkt best goed.
– Industriële klanten helpen met remote assistance. Dus de besturing van hun productieprocessen monitoren en indien nodig bijsturen / optimaliseren.

Gespreid werken in kantoren

Laat 20-35% van de mensen op kantoor werken, dan is er voldoende ruimte voor iedereen. Ook hier online boeken in de HRM-software of per mail met je afdelingshoofd afstemmen. De geboekte plaatsen worden door de beveiliging in het elektronisch toegangssysteem geaccordeerd of door een medewerker gecontroleerd.

Doorgaan met thuiswerken

2-3 dagen op kantoor ipv alle 5 dagen in de file of volle trein, leidt tot:

  • minder verkeer en files
    — minder zinloze tijd besteed aan de reis naar kantoor
    — minder vervuiling / CO2 uitstoot
    — minder auto’s in bezit, dus meer ruimte voor leukere dingen
    — minder investeringen en ruimte nodig voor spooruitbreiding en asfalt
  • meer tijd voor andere dingen -> gelukkigere mensen
    — uitslapen
    — yoga / hardlopen / wandelen
    — minder stress om op tijd te komen
    — meer tijd om productief werk te doen
  • meer bestedingen bij de lokale koffiebar en bloemist ipv in de bedrijfskantine
  • minder kantoorruimte en faciliteiten nodig
    — om te bouwen tot woonruimte

Kortom: is dit een oplossing voor de woningcrisis, broodnodige ondersteuning om lokale ondernemers er weer bovenop te krijgen, Urgenda doelstellingen, en een gelukkiger Nederland? Jammer voor Shell, maar verder een hoop interessante effecten.. Vast veel te simpel gedacht, dus ik lees graag de ideeën van mensen die hier echt verstand van hebben.

Veel voordelen van thuiswerken

Meer thuiswerken =

Minder files
Minder ongelukken
Minder treinen
Minder brandstofverbruik
Meer schone lucht
Minder kinderopvang

Oplossingen:

  • Per onderneming een digitaal archief in de cloud.
  • Meer recreatieve afleidingen voor thuiswerkers.
  • ipv reiskostenvergoeding een elektrische fiets.
  • Overheid die meer subsidies geeft voor zonnepanelen; meer elektrisch verbruik per woning.
  • Waterpompen per woning plaatsen; meer waterverbruik.
  • Aankopen digitaal extra beveiligen met 2e invoer code ontvangen via e-mail.
  • Spam beboeten met zwaardere straffen.

Gefaseerd opstarten, half om half

Wellicht is het een idee om grote(te) bedrijven toch weer te laten draaien. Je gaat de ene week met de helft (of eenderde) van de werknemers aan de slag met de productie, dan kan iedereen 1 1/2 meter uit elkaar werken/staan. De week erna de andere helft laten werken. Dan zitten de werknemers toch weer in het arbeidsproces zonder risico te lopen  om het virus op te lopen.

Afstand houden

'Social distancing' wijzigen in 'physical distancing'

  • Zo snel als het kan het woord “social distance” veranderen in “physical distance”. Om het woord “sociaal afstand” te houden voor jaren en in het onderbewustzijn van de mensen te zetten is hoogst gevaarlijk, daar waar het om fysieke afstand gaat.
  • Fysieke afstand op de werkvloer afschaffen voor mensen onder 60
  • Alle maatregelen verder tot 1 juni voor alle mensen boven 60
  • Tot 1 juni contact met mensen 60+ vermijden en alleen met fysieke afstand 1.5 m
  • Geen events van 50+ aantal mensen tot 31.10.20
  • vanaf 4.5 mag Max 4p aan tafeltjes in restaurants en 1.5m tussen tafeltjes. Terrassen buiten idem dito.
  • Kroegen waar geen zitmogelijkheden zijn nog dicht tot 1.6 (aan de bar hangen).
  • Bij (cultuur) events en vergaderingen mag per 4.5 onder 50 personen alleen als 1.5 m afstand tussen mensen is
  • Basisscholen en creches per 4.5 open. Zonder afstand regels
  • Kappers etc open per 4.5 als klanten en personeel mondkapje dragen (en kapper handschoen?)

Vervang mondkapjes door transparante gezichtsmaskers

Mondkapjes kennen een aantal hele grote problemen:
1. Er is een extreem tekort.
2. Ze zijn niet herbruikbaar.
3. Het menselijk gedrag. Een mens zit gemiddeld ca. 200 x per dag onbewust aan zijn gezicht. Via de handen vindt dan juist verspreiding plaats.

Om mensen met contactberoepen zoals kappers, fysiotherapeuten etc. weer aan het werk te helpen, is het gebruik van een full-face transparant gezichtsmasker een goede oplossing, wellicht in eerste instantie nog in combinatie met een type mondkapje wat in de zorg niet volstaat. Deze full face gezichtsmaskers bestaan in verschillende prijsklassen. Er zijn er al van een paar euro per stuk.

Een kleine doorontwikkeling zodat het scherm tot achter de oren loopt, waarbij er alleen nog een opening aan de onderkant en achter de oren is waardoor de professional normaal kan blijven ademen en mondkapjes overbodig worden. Bij hoesten, niezen en ademen worden de druppels opgevangen door het scherm.  De enige richting die de druppels kunnen ontsnappen is omlaag. Wanneer er naast de oren en de onderkant ruimte open blijft, kan condensvorming worden voorkomen.

Dit soort maskers kunnen goed worden gereinigd. Ze zijn herbruikbaar en kunnen ook worden gebruikt in het OV en vliegtuigen waardoor mensen weer naar hun werk en elders kunnen reizen. Daarnaast maakt het heel snel bewust wanneer er geniest en gehoest wordt, want dan wordt het masker vies. Een goede indicator om thuis te blijven tot de klachten over zijn. Een ander voordeel is dat we elkaars gezichtsuitdrukking gewoon kunnen blijven zien.

Bescherming is ongetwijfeld niet 0% maar dat is sowieso een illusie.

Meer testen en isoleren

Afhankelijk van het beloop: iedereen testen en dragers van het virus, oudere en kwetsbare, zwakkere mensen isoleren.
De economie gepast opstarten en goed bewaken hoe corona zich ontwikkelt.
Waar mogelijk het bijsturen afremmen.
Wat mij betreft een metereconomie starten en heel veel testen.

Strikte maatregelen alleen voor oudere en kwetsbare mensen

Het is duidelijk wie veel risico loopt en wie niet. Uit de statistieken blijkt dat bij min-45-jarige mannen en min-50-jarige vrouwen (zonder onderliggende aandoeningen) de mortaliteit nihil is. Laat hen vrij de samenleving ingaan, zij vormen voor het grootste deel de werkende groep. Laat de huidige lockdown maatregelen gelden voor iedereen boven deze leeftijd, maar zorg voor ondersteuning m.b.t. toelevering en voorziening van deze groep, vooral de ouderen! Zorg ook voor maximale bescherming en testing voor rusthuizen en seniorenflats. De economie zal nog niet 100% draaien, maar het virus blijft beheersbaar voor de klinieken, de economie kan grotendeels herademen en we vermijden een constante af- en opschakeling van maatregelen. Dat laatste zou echt niet werkbaar zijn voor veel ondernemingen en moeten we echt vermijden.

Niet controleren maar regie geven

Wat ik zonde zou vinden van alle energie: pasjes en apps. Waarom? Deze zijn en worden al snel vervalst en corrupt en bieden schijnveiligheid. Daardoor gaat onnodig veel energie zitten in bewaking, controle enz. Deze energie hebben we hard nodig voor positieve dingen.

Liever voor elk beroep, branche, voorstellen vanuit de branche zelf volgen hoe de branche en het beroep zijn werk kan blijven doen binnen de 1,5 meter (met of zonder spatscherm). Vanuit de realiteit en positiviteit denken, niet vanuit controle-instrumenten. Zodra je per branche/beroep weer ‘open’ gaat: heldere richtlijnen meegeven hoe men aan het werk gaat.

Maak een reisprotocol

Wellicht is een “oplossing” voor problematisch openbaar vervoer (trein/vliegtuig) te vinden met een protocol personen voor het instappen, door deze door een desinfecterende bak te laten lopen, temperatuur meten (koorts), verplicht handen te laten reinigen (gel oid) en een gezichtsmasker (PPF1; chirurgisch masker) te laten dragen (aanbieden) waardoor de anderhalve meter kan worden gereduceerd. Bij verkoudheidsklachten niet reizen/toelaten.

Huisnummers gebruiken

Heel Nederland kan direct opstarten door de huisnummers van de postcodegebieden te gebruiken. Bijv: 3054 RP huisnr. 3. Oplossing: maandag / woensdag / vrijdag / zondag alle oneven huisnrs naar buiten en de even nrs op de andere dagen. Zo heb je de halve bevolking op pad incl 1,5 m afstand en alles direct weer open.

Onderwijs

Benut leegstaande kantoorpanden

Gebruik de vele leegstaande bedrijfsgebouwen om hier les te geven aan middelbare school scholieren. Meestal hebben deze gebouwen grote leegstaande ruimtes. Zet hier de tafels goed uit elkaar neer. Laat de klassen van ruimte wisselen in alle rust. Met respect voor elkaars ruimte.

Scholen open in de zomervakantie

Door scholen tijdens de grote vakantie open te houden en iedereen 14 dagen naar keuze vakantie te laten nemen, kan een maand achterstand teruggewonnen worden.

Scholen open, klassen splitsen

Scholen open. Halve klas ‘s morgens de andere halve klas ‘s middags.

Vrij opneembare vakantiedagen

Geef kinderen een aantal vakantiedagen die vrij op te nemen zijn. Zo kunnen ouders buiten het hoogseizoen of op een minder voor de hand liggende dag naar het strand, pretpark of op vakantie.

Infrastructuur

Noordelijke provincies en Waddeneilanden eerst open

Gezien de drie noordelijke provincies en de eilanden relatief weinig last hebben van de corona infectie zou ik het mij zo voor kunnen stellen dat we deze drie noordelijke provincies en de eilanden vervroegd open laten gaan. Gefaseerd natuurlijk. Te beginnen bij restaurants, lunchrooms et cetera.

Voor het restaurant zou ik kiezen voor twee shifts met het diner. Een startend om 17:00 uur en sluit 18:30 uur. De andere shift van 19 uur tot sluitingstijd. Natuurlijk houden we rekening met de 1,5 m economie. Ook op de terrassen.
Helaas geen krukken aan de bar.

Normaal loopt het westen op ons voor, nu lopen wij op het westen voor.
De testcase zorgt voor voldoende data om daarna het gehele land op een zelfde manier open te gooien. Events zullen nog even moeten wachten.
Ook campings jachthavens en bungalowparken zouden weer open kunnen. Hier is namelijk sprake van een 1,5 m economie. Voor toiletruimtes kan ik mij zo bedenken dat daar extra voorzorgsmaatregelen getroffen worden net als wat er momenteel in de supermarkten met de karretjes gebeurd. Personen er opzetten die na iedere bezoek het lokaal desinfecteren.

Openbaar vervoer

Roger van Boxtel, CEO NS, is bang dat zijn medewerkers besmet raken bij treinen inzet. De machinist zit in zijn cabine, de conducteur sluit de deuren en gaat naar zijn hok, de toegang wordt door elektronische poorten geregeld. Maw kan het niet of wil hij niet? Laat zoveel mogelijk treinen rijden, dan is er voldoende ruimte voor de passagiers om afstand te houden. En als het wat druk is, wacht je gewoon, over 10 minuten komt er weer een trein. Veel aanbod is veel spreiding. En mocht het vol worden dan met 1 druk op de knop stoppen de elektronische poortjes met toelaten van mensen en schalt de al zo vertrouwde intercom wat mensen moeten doen. Daarnaast op de NS-app laten zien waar het te druk wordt. Waar een wil is, is een rails!

Gezondheidszorg

IC capaciteit uitbreiden

Voor de lange termijn: Geen 1,5 meter maatschappij + out of business maar een verviervoudigde IC capaciteit/medische capaciteit + business as usual. Is dat een reëel scenario? En zo ja, waarom hoor ik niemand dat scenario uitspreken?

Ik vind de 1,5 meter maatschappij voor de afgelopen en komende weken een goed plan, maar het lijkt me -net als mondkapjes – onnatuurlijk en onhaalbaar voor de lange termijn. Wat we wel kunnen – kijk maar naar de 5000-9000 griepgerelateerde doden per jaar de afgelopen jaren – is Corona beschouwen als een (erg) foute griep, zorgen dat we dat op een menswaardige manier op kunnen vangen en verder gaan met leven (met het inherente risico om dood te gaan).
Zonder die uitbreiding van de medische behandelcapaciteit blijven we ook in de toekomst het probleem houden van (nieuwe) virussen die zich mogelijk op andere manieren verspreiden dan Corona, groter risico op gezondheidsproblemen door uitgestelde behandelingen en mogelijke stijging van depressiviteit en andere ellende door thuis zitten en de economische malaise die we nu creëren.
Kortom; de 1,5 meter maatschappij als tijdelijke oplossing, ondertussen medische capaciteit uitbouwen (als je toch miljarden uitgeeft, kun je het dus beter daar aan doen) en zo snel mogelijk terug naar een “normaal” leven.

Financieel

Banken: schort kredieten op en verlaag de rente

De banken kunnen meer ruimte geven door de aflossing van zakelijke kredieten op te schorten voor ten minste 6 maanden. Deze periode kan achter de vaste periode “geplakt” worden. Tevens direct de rente wat naar beneden aanpassen. Zo dragen de banken ook de pijn en is dit een mooi gebaar t.o.v. de maatschappij die de banken hebben gered.

Verzekeringsgeld

Het geld dat verzekeraars nu besparen omdat er minder inbraken, minder autoschades enz. zijn,  in een fonds storten voor onderzoek om mogelijke toekomstige ziektes voor te zijn.

Liquiditeitsinfuus aanleggen

Bij een herstart zullen veel bedrijven aan het ‘liquiditeitsinfuus’ liggen. Hoewel binnen een aantal sectoren ondernemers gebruik hebben kunnen maken van noodmaatregelen, hebben veel bedrijven moeten overleven op (beperkte) reserves. Met weinig middelen omhanden zal snel opstarten voor bedrijven een hele uitdaging worden. Daarnaast zal voor veel bedrijven er dusdanig slecht voor staan dat een (uitgesteld) faillissement niet ondenkbeeldig is. Dit creëert onzekerheid in de gehele keten. Immers, hoe langer de opstartfase duurt, hoe meer economische schade dit oplevert. We zullen dus ‘smeerolie’ moeten vinden om de economie snel te herstarten.

Geremd door enerzijds beperkte liquiditeit en anderzijds onzekerheid is het echter lastig om ‘vol gas’ vooruit te gaan. Als een schakel van de ketting breekt, wordt het lastig ‘fietsen’ voor de ondernemer. Mijn suggestie is om te kijken naar (tijdelijke) smeerolie in de vorm van inkoopfinanciering (de periode tussen inkoop- en verkoop van goederen wordt gefinancierd) en factoring (de periode tussen facturatie en betaling wordt gefinancierd – en kredietrisico’s worden afgedekt). In plaats van langzaam en gecontroleerd op te starten kan de onderneming de draad zonder al te veel financiële druk oppakken. Langzaam opstarten betekent namelijk nog meer economische schade (en nog meer stress en onzekerheid, afnemend vertrouwen voor veel ondernemers). Ook zou de overheid (zoals nu ook wordt gedaan voor de banken) een bepaalde mate van garantstelling kunnen verlenen aan kredietverzekeraars, zodat strakke credit risk controls tijdelijk kunnen worden versoepeld.

Belangrijk is om inschatting te maken over wat uw liquiditeitsbehoefte straks gaat zijn. Het is raadzaam om hiervoor een liquiditeitsbegroting op te stellen samen met de accountant. Vervolgens kun je je op de markt gaan oriënteren wat de mogelijkheden zijn. Factoring en eventueel Inkoopfinanciering zouden voor veel bedrijven tijdelijke maatregel en zijn, om de machine snel op gang te krijgen om de supply-chain op gang te helpen. Voor factoring (wat in tegenstelling tot een krediet of lening geen schuld is) geldt uiteraard wel dat het bedrijf in b2b opereert en facturen op rekening stuurt.

Bouw een drempel in m.b.t. gratis geld

Bij ondernemen hoort risico nemen. Bedrijven die binnen 2 weken geld nodig hebben omdat ze anders failliet gaan, laat die maar failliet gaan. Het heeft geen zin een slecht draaiende onderneming te helpen. Ook is dit niet goed voor de toekomst omdat je de ondernemers die wel vooruit gedacht hebben en hun financiën wel op order hebben, ondermijnt. Werknemers in bv de horeca komen snel genoeg weer aan het werk bij een concurrent die z’n zaakjes wel goed voor elkaar had, uit kan breiden. Kortom: normale marktwerking. We zijn nu bezig een enorme schuldenberg te creëren die straks de gewone burger (en goede ondernemer) kan betalen in de vorm van extra belastingen. Nergens voor nodig.

Economie écht op pauze

Mijn idee is om de economie zo veel mogelijk op PAUZE te zetten. En dan bedoel ik een echte pauze. (Niet zoals de banken willen dat je straks versneld moet terugbetalen.) Alsof het jaar 2020 volgend jaar maart pas verder gaat. Voor alle contracten, etc.

Dus huren worden nu niet betaald, rente voor hypotheken, leningen en lease bedragen worden niet betaald, salarissen en lonen voor degenen die nu niet werken worden niet betaald. Alleen de zorgverleners, schoonmakers, virologen, farmaceuten, energieleveranciers, levensmiddelen leveranciers en alle noodzakelijke beroepen krijgen loon en inkomen. (Doordat ze geen huur of hypotheek betalen, kunnen zij eindelijk hun financiële positie een beetje verbeteren.)

Werkgevers hoeven geen mensen te ontslaan, want die kost hen nu niets, winkelruimte kost nu niets. De stilstaande leaseauto kost nu niets. Opstarten is dan heel eenvoudig. Alsof we uit een winterslaap komen. Alleen wordt onze stofwisseling niet traag, dus moeten we wel eten en daar ook het geld voor hebben/krijgen.

Einde aan belastingparadijzen

In deze tijd waarin “Nood breekt wet” geldt wil ik als bezorgd en meedenkend burger en belastingbetaler dat bedrijven die gebruikmaken van belastingparadijzen en bedrijven die enkel aan zichzelf denken (en niet aan hun netwerk) GEEN staatssteun ontvangen, dit naar voorbeeld van Denemarken (zie stuk tekst uit Sprout.nl hieronder).

Citaat van Sprout:
Denemarken heeft een prima middel gevonden om huftergedrag tijdens de coronacrisis een halt toe te roepen. Het land zet de staatssteun stop aan bedrijven die gebruikmaken van belastingparadijzen. Het land heeft zijn programma voor bedrijfssteun uitgebreid tot juli, maar belastingontwijkende bedrijven zijn niet meer welkom. Ook mogen bedrijven die belastinggeld ontvangen in 2020 en 2021 geen dividend uitkeren aan aandeelhouders en aandelen opkopen. Goed, ere wie ere toekomt: Polen mag dan een geschifte rechts-populistische regering hebben, dit land was begin deze maand wel mooi even het eerste Europese land dat coronasteun alleen mogelijk maakte voor bedrijven die hun belasting netjes in Polen betalen. ‘Laten we een einde maken aan belastingparadijzen, die de vloek zijn van moderne economieën’, aldus regeringsleider Mateusz Morawiecki.

https://www.sprout.nl/artikel/nieuwsupdate/60-miljoen-europese-banen-op-de-tocht-door-coronacrisis-landen-stoppen?utm_medium=email&utm_source=nieuwsbrief-sprout&utm_campaign=nbr_20200421

Geen onterechte staatssteun

Tevens opper ik het idee dat het zeer nare bedrijfsgedrag van bijvoorbeeld Booking.com (maar zo zijn er meer in Nederland) niet beloond moet worden met een staatssteun van 4 miljard euro!!!! Dit gaat weliswaar voor een deel naar de lonen van de werknemers in Nederland …. maar ook naar de aandeelhouders en het topmanagement dat bonussen op basis van een stijgende aandeelkoersen heeft ontvangen nadat in 2018 Booking.com voor 14 miljard dollar (!!!) eigen aandelen heeft ingekocht. Moeten we met zoveel Nederlands belastinggeld dit soort bedrijven steunen? Zij hebben het zeer nare bedrijfsgedrag (weinig solidariteit). Ik citeer een stuk van de website van Koninklijke Horeca Nederland: “Booking.com bracht duizenden hoteliers in de problemen door bijvoorbeeld eenzijdig terugboekbeleid. Booking.com geconstateerd geen begrip voor hoteliers en gebruikte deze periode vooral om haar eigen kasstroom op gang te houden. Als er sprake is van overheidssteun aan Booking.com, zou dit moeten moeten gaan met het stellen van voorwaarden over transparantie naar consumenten toe en het aan banden leggen van de monopolistische manier van werken.”

Citaat van Sprout: Horecavereniging woest over steunaanvraag Booking.com
Het aanvragen van NOW-steun door Booking.com is een hard gelag ‘voor de duizenden hotels die de afgelopen maanden weinig solidariteit van Booking.com hebben ervaren’, vindt een boze branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland. Booking toonde volgens KHN sinds de corona-uitbraak ‘nagenoeg geen begrip voor de hoteliers en gebruikte deze periode vooral om haar eigen kasstroom op gang te houden’. KHN wil extra voorwaarden voor staatssteun aan online platforms. KHN stelt dat duizenden kleinere bedrijven zoals strandpaviljoens geen beroep kunnen doen op de NOW-regeling. ‘Het is natuurlijk niet uit te leggen dat deze ondernemers en hun medewerkers in de kou staan terwijl Booking.com vooraan in de rij staat.’

https://khn.nl/nieuws/oproep-khn-extra-voorwaarden-voor-staatssteun-online-platforms
https://www.sprout.nl/artikel/nieuwsupdate/horeca-woedend-over-staatssteun-bookingcom-zussen-halen-tonnen-op-dragons-den

Regelingen

Drie ideeën

Alleen loonkosten deels vergoeden is niet voldoende. Ondernemers hebben meer kosten.

1. Vergoeding van c q lening voor verloren omzet over de afgelopen 3 maanden. Direct invoeren. Beoordeling van de omzet ontwikkeling, rentabiliteit, liquide middelen en eigen vermogen. Op basis daarvan moeten bepaalde ondernemers deze lening na de crisis terugbetalen. Dit om te voorkomen dat bedrijven als booking.com of kledingmerken misbruik van de regeling maken.

2. Invoering van een basis inkomen (burger dividend — conform Rutger Bergman’s idee) voor iedereen. Doe dat in stappen. (A) Voor iedereen een vergoeding voor het bestaansminimum. Dit ontlast werkgever voor een deel van hun loonkosten. (B) na de crisis structurele invoering van een basisinkomen dat uitstijgt boven het basisinkomen. Dit betekent dat alle regelingen voor inkomenscompensatie zoals ww, aow, bijstand etc. komen te vervallen. Hierdoor verliezen duizenden ambtenaren hun baan. Omscholing is hier het motto. De besparing daaruit kan deels hiervoor worden gebruikt.

3. Invoering levenslang leren naar Zweeds voorbeeld in fasen. (A) mensen die zich nu willen omscholen de financiële middelen daartoe geven middels een lening die na de crisis, als iemand weer inkomen geniet, terug betaald moet worden (B) een nieuwe overheidsinstituut oprichten – hier kunnen deels de ambtenaren gaan werken die hun baan verloren vanwege invoering van het basisinkomen — dat mensen gratis ondersteuning biedt voor continue professionele ontwikkeling, omscholing en vinden van een nieuwe baan. Iedereen krijgt recht op deels gratis levenslang leren

AOW naar 65 jaar

Breng per direct de aow-/pensioenleeftijd naar 65 jaar. Hierdoor komen er straks weer meer banen vrij en de 65+ ers worden uit de pensioenfondsen betaald. De werkzoekenden hebben geen uitkering nodig want er zijn dan weer banen genoeg!

Basisinkomen

Geef iedereen een basisinkomen van max 1000 euro per maand belastingvrij, dus netto.
We besparen op alle idiote uitvoeringsregels en -kosten van alle instanties zoals uwv, bijstand, aow, wao, etcetera.
Ook besparen we op alle kromme regels en ergernissen van deze instanties, iedereen blij.
Iedereen die meer wil verdienen of meer nodig heeft gaat aan het werk als werkgever of nemer/ ondernemer, dus voor eigen risico en rekening.
Werknemer en zzp verschillen heffen we op daar iedereen die werkt de eerste 1000 euro netto per maand belastingvrij zal ontvangen.
Je zult zien dat iedereen creatieve en leuke dingen gaat doen, een zucht van verlichting slaakt en de draad weer oppakt door zijn leven anders in te richten.
Als je een basis hebt kun je makkelijker mantelzorgen ook, en vrijwilligers werk doen, wat mij betreft ook voor die 1000 euro belastingvrij,

Enige restrictie is dat iemand wel Nederlander moet zijn of een aantal jaar in Nederland moet hebben gewerkt of gewoond, om aanzuigende werking te voorkomen. Verder moeten we ophouden om zoveel regels te Handhaven op arbeid/contracten/bedrijven/mkb, alle regels overboord!
Alles vrij geven, met als back up het basisinkomen voor iedereen. Tozo is een voorbeeld maar is tijdelijk…
Bedrijven moeten geen angst hebben om mensen werk te geven. We trekken iedereen gelijk; over het meerdere van 1000 euro per maand moet belasting worden betaald volgens een vast tariefsysteem, voor iedereen op dezelfde manier met dezelfde nationale verzekering (1000 euro).
Geen uitputtende verschillen meer tussen zzp en werknemer. Geen discussie meer.
Hoe minder regels hoe beter, duidelijker en makkelijker. Hoe meer bedrijvigheid er zal ontstaan. Enige belangrijke zal zijn de gezondheid en de voorwaarden om veilig te werken.

Nieuwe economie, pak die kans! Invoeren dat basisinkomen, wat mij betreft gefaseerd, en begin bij de allerarmste laagste inkomens. Ik werk als hulpverlener en vrijwilliger en wordt gek van alle onzindingen die je moet doen om iemand te helpen in de onderkant van de maatschappij. Maar velen hebben een wens of zijn creatief maar lopen vast in alle regels en voorschriften. En kunnen dan niet voor zichzelf zorgen! Dus uitkering nodig, dit kan veel makkelijker als je mensen een basis geeft….. pak die kans!!

Vakantiegeld niet uitkeren

Door dit jaar alleen aan de minima vakantiegeld uit te keren en aan de rest van Nederland niet, blijft er geld over om de economische gevolgen te verminderen.

Korting op loonheffing

Stimuleer werkgevers en werknemers om thuis te blijven werken door korting op loonheffing.

We zijn nu allemaal geforceerd thuis aan het werken, maar werknemers willen graag weer terug naar kantoor vanwege de gezelligheid. Sommige werkgevers zien hun medewerkers ook het liefst op kantoor voor de sociale controle. Als we beiden kunnen stimuleren om thuiswerken langer de norm te maken, kunnen we ruimte maken voor de beroepen die niet thuis kunnen blijven. Bovendien heeft het een positieve impact op files en klimaatuitstoot.

Hoe kunnen we thuis werken stimuleren? Bijvoorbeeld door een korting op de loonheffing te geven voor bedrijven die hun kantoor gesloten houden. Door dit voorbeeld te verdelen over de werknemer en werkgever hebben beide hier voordeel van.

Btw-tarief weer verlagen

Het onlangs verhoogde btw-tarief van 9% weer verlagen naar 6%, om de economie aan te jagen.

Werkkostenregeling afschaffen

Nu moeten bedrijven voor uitjes buitenshuis 80% loonheffing betalen. Als we dit verminderen naar zeg 0 of 10% dan stimuleren we bedrijven om hun personeel te bedanken. Door een goed / groter kerstpakket te kopen, uit eten te gaan of op reis te gaan als bedankje, teambuilding, jubileum of kick off meeting.

Noodmaatregelen aanpassen

De overheid kan de uitgestelde belastingen liquideren en voor haar rekening nemen in 2020. Liquiditeit, dat is wat ondernemers nodig hebben na het wegvallen van omzet. Dit valt absoluut niet te halen uit de NOW-regeling.Wat mij daar opvalt is dat ik de aanvraag WTV heb gedaan op 17 maart. Daar had ik een keuze in de start van het drie maanden termijn. April dus aangegeven. Deze is overgegaan in de NOW-regeling van het UWV. Geleerd van de toeslagenaffaire denk ik, prima. Daar moest ik weer alles opgegeven gegevens gelijk gehouden. Alleen in de NOW-regeling is geen vrije keuze van drie maanden periode en ben je gehouden aan maart, april, mei?

Ik ga er voor als nog vanuit dat dit gelijk gesteld wordt, aan april, mei en juni. Of is dit bewust om zo de vakantiebetalingen buiten beschouwing te houden voor de overheid? Maar de loonsom van januari wordt als uitgangspunt gehouden? Dit even gemeld te hebben.

Verder zijn alle regelingen behalve de NOW (kleine subsidieregeling) schuldenopbouw. Daar moeten we van af. De ondernemers starten met 0-1 achter in een doorstart van de economie. Terwijl zij geen enkele blaam hebben.

Het valt de overheid te verwijten en een lockdown te moeten inzetten vanwege latentheid als land voorbereid te zijn op een pandemie. Zij moeten gewoon over de brug komen. Vanuit de buidel van de belasting betalende burger en ondernemer. Iedereen zal een stapje terug moeten doen, maar cashflow moet er zijn. De overheid is de enige die dit kan en moet maken, en moet 100% garant staan voor te verlenen kredieten. Nadere bepaling waarde onderneming volgt, prima.
Neem het plan van Forum voor Democratie als uitgangspunt!

Procedures maatregelen

  1. Drastische snijden in procedures en protocollen die prima werken voor staffunctionarissen/ambtenaren maar een belemmering zijn voor een snelle vooruitgang.
  2. Kijk naar de grote lijn en neem voor lief dat dit op details soms niet goed gaat.
  3. Drastische verbetering BMKB-C regeling (4 of 5 jaar, lagere kosten/rente, openstelling via Crowdfunding zie ook artikel van Lex van Teeffelen: https://www.linkedin.com/pulse/een-beoordelingskader-niet-bancaire-financiers-voor-lex-van-teeffelen%2F/
  4. Heb oog voor de psychologische gevolgen voor de niet-cruciale medewerkers, zie mijn artikel van 19 maart 2020: https://www.linkedin.com/pulse/psychologische-gevolgen-van-de-coronacrisis-maurice-leltz/

Overheidsaanbestedingen breder openstellen

Juist in tijden van recessie investeert de (locale) overheid. Dat is belangrijk en goed. Maar wat me opvalt bij al die projecten, die via aanbestedingen lopen, is dat er vaak heel specifieke kennis gevraagd wordt van een domein, van het werken bij de overheid, van de systemen. En daarmee is het voor zzp-ers en freelancers extreem moeilijk om binnen te komen. Met ruim twintig jaar ervaring in detachering en advies, heb ik verschrikkelijk veel organisaties mogen helpen. Nog nooit heb ik een opdracht niet succesvol afgerond. Dat zou veel meer moeten zeggen dan ervaring binnen een specifiek domein. Volgens mij is er zelfs wetenschappelijk onderzoek wat dit aantoont.

Idee: Laat de (locale) overheid eens kritisch kijken naar de eisen en wensen die in een aanbesteding gesteld worden, om zo de zzp-er ook een kans te geven. Vraag eens iemand die nog nooit voor de overheid gewerkt heeft en haal verfrissende ideeën binnen.

Rem op uitvoeringsdruk overheid

Graag per direct de rem op regeldruk en uitvoeringsdruk van zowel gemeente, provincie en nationale overheid. Mijn voorbeeld: net voor de lockdown als laatste actie van de Omgevingsdienst bezocht in het kader va de milieuvergunning. Uitkomst is dat het gehele pand van 6000 m2 en perceel van 13.000 m2 opnieuw in kaart moet worden gebracht. Uiteraard is daar mijnerzijds begrip voor; elke vergunning kent nu eenmaal een individuele situatie en voorwaarden.
Maar nu, ondanks de verlengde inlevertermijn (“ik had u ook veel minder tijd kunnen geven”) liever even niet.

Nu het bedrijf noodzakelijk is gekortwiekt is er geen extra capaciteit om op korte termijn gevolg te geven aan de opgelegde verplichting.

Branche-specifieke ideeën

Horeca (1)

Om toch enige omzet te genereren, naast het afhalen/brengen:

  • Beperkt aantal zitplaatsen, verder uit elkaar. In principe hetzelfde als in een supermarkt, X personen per X m2. (winkels 1 persoon/m2)
  • Gezinnen die onder 1 adres wonen mogen bij elkaar. De vraag is hoe dat is aan te tonen (vader/moeder/kinderen met behulp van paspoorten/ID kaart)
  • Reservering verplichten vanwege beperkt aantal plaatsen
  • Goed weer biedt meer mogelijkheden voor meer oppervlakte (terras buiten)
  • Bij all you can eat restaurants bijvoorbeeld per tafel maximaal 1-2 personen per keer eten halen. Bij wok of dergelijke, waar men op eten moet wachten, niet in de rij blijven staan om te wachten tot het klaar is, maar bord met het te bereiden eten afgeven aan kok, en een pieper meenemen die afgaat als het eten klaar is. Of eten wordt aan tafel gebracht. In dat laatste geval een klemmetje met tafelnummer op het bord klemmen zodat personeel weet waar het bord heen moet. Dit verkleint de rijen drastisch, rijen hoeven er dan zelfs niet meer te zijn.
    Indien er te weinig plaats is kan men misschien tijdelijk op de parkeerplaats een tent neerzetten.
  • Er moet zo snel mogelijk een verplichte corona APP komen, die in 3 kleuren de status van die persoon aangeeft. Elke bezoeker moet de smartphone tonen en mag alleen naar binnen bij kleur groen. Of deze informatie zou al tijdens het maken van de reservering moeten kunnen worden gedeeld of bijvoorbeeld 1 dag van te voren naar het betreffende restaurant worden gemaild. Dit is wellicht een privacy gevoelige maatregel maar op de een of andere manier moeten we allen zorgen dat “alles” weer op gang komt. Het belangrijkste is dat mensen die zich niet 100% goed voelen NIET binnen komen.
  • misschien wel mondkapjes uitdelen, die men moet gebruiken wanneer men van tafel gaat bij eten halen….. ziet misschien raar uit maar als het helpt, waarom niet (hierover zijn de meningen natuurlijk verdeeld)
  • Voldoende desinfectiedoekjes / gels / etc. beschikbaar voor gasten.
  • Zorgen dat mensen nooit eten met handen kunnen pakken. Dus OF door personeel laten aangeven, OF klemmen of dergelijke erbij leggen

Al deze maatregelen zullen in elk geval voor weer enige omzet zorgen. De overheid zal het resterende “gat” moeten overbruggen, dit gat is dan wel kleiner. Tevens denk ik dat enige vorm van ontspanning zeer positief werkt voor velen om het negatieve gevoel van deze crisis in een positief gevoel om te buigen.

Horeca (2)

Tijdens de coronacrisis is er vanuit de horeca geen aanbod maar er is nog steeds vraag naar hun diensten. Als de horeca weer opengaat, zal dat stap voor stap moeten en zal het aanbod weer langzaam worden opgebouwd. Echter de vraag is op dat moment vele malen hoger. Om de horeca succesvol te openen moet je de vraag managen/afbouwen en niet het aanbod. Een mogelijke oplossing is de prijzen verhogen tot een niveau dat het aanbod in balans is met de vraag. Begin met prijzen in de horeca x20 of 250 euro entree. Kroegen kunnen weer open maar er is nauwelijks vraag meer. Vanaf dat moment kan je prijzen stap voor stap afbouwen en de ondernemers verdienen extra om hun gederfde inkomsten te compenseren. Dus mijn oplossing: richt je op de vraag, niet op het aanbod.

Horeca (3)

Vooral focussen op 75% thuisbezorgmaaltijden en voor 25% restaurantbezoek. Afhankelijk van de grootte van de ruimte kan dit 75% restaurantbezoek en 25% thuisbezorgen worden. Ook de keuken dient te voldoen aan bepaalde maatstaven, anders moeten restaurants met kleine keuken inkopen bij cateraars, net zoals Gordon doet voor zijn Blushing.

Welke categorieën hebben hierdoor een inkomen?
Horecapersoneel, cateraars, studenten

Horeca (4)

Gebruik in restaurants serveerkarretjes om te bedienen. Maak een soort van units. Plexiglas tussen elk set van tafel en 4 stoelen

Horeca (5)

Maak als eerste een algemene horeca-app die iedereen kan downloaden. Dan, wanneer je naar een horecazaak gaat en daar ter plekke via de app een QR code scant, die specifiek voor dat etablissement is. Wanneer deze code gescand is, komt automatisch het menu op het scherm, en kan de consument bestellen en betalen via de app. Deze bestelling wordt dan doorgegeven aan de keuken/bar/overig. Deze bestelling wordt dan klaargezet. De consument krijgt hier via de app een melding hier van en kan het dan zelf ophalen.

Horeca (6)

Voor ontvangst gasten:

Duidelijk reseveringsprotocol.

  • Screening van de gasten (zijn ze klachtenvrij, zijn ze misschien imuun, voldoet het aantal gasten (bijv. bij een grotere tafel; wonen deze mensen in één huis?).
  • Sturing van ontvangst (tijdslots).

Het verblijf van de gasten:

  • In het restaurant duidelijke routing voor gasten en medewerkers (1 richtings’wegen’).
  • Posters met ‘spelregels’ voor verblijf in het restaurant/op het terras (houdt afstand, geen fysiek contact, geef elkaar de ruimte, bij binnenkomst iedereen eerst handen desinfecteren, etc). Wellicht ook gefaciliteerd door KHN (misschien ook hesjes bediening, bierviltjes, flyers?)
  • Geen inloop alleen ontvangst na reservering via mail, telefoon, reserveringsapp. Wellicht dat dit gefaciliteerd kan worden door KHN. Zoals je nu cadeaubonnen kunt kopen bij restaurants die zijn aangesloten bij #help de horeca, dat je via een landelijke app bij het restaurant kunt serveren.
  • Wel blijven serveren aan tafel maar met handschoenen (en eventueel mondkapjes). Dit zou een versoepeling van de corona-maatregel betekenen. (NB: hoe wordt er in ziekenhuizen eten uitgeserveerd?)
  • Of uitserveren met een trolley aan tafel zodat de bediening voldoende afstand kan bewaren tot de gast.

Veiligheid van medewerkers:

  • Beschermende maatregelen als handschoenen, eventueel mondkapjes, hesjes, ….
  • Voldoende desinfectie mogelijkheden
  • Onderling (met collega’s) ook voldoende afstand
  • Werkwijken/zones definiëren met max aantal aanwezigen
  • Denk ook aan routing in de keuken
  • Alleen medewerkers laten werken die reizen buiten het openbaar vervoer om deze te ontlasten.

Algemeen:

  • Versoepeling/aanpassing van de explotatievergunning voor Horeca. Bijvoorbeeld ruimere openingstijden overdag en beperkte openingstijden ’s nachts.
  • Meer gebruik kunnen maken van terras, buitenruimtes als stoepen, pleinen gelegen aan horeca-gelegenheden.
  • Werken met een Corona keurmerk? ‘hier kunt u veilig gebruik maken van horeca-faciliteiten’
  • Medewerkers laten testen (negatief/positief/immuun)

Horeca ‘splitsen’:

  • Begrip Horeca definiëren in verschillende sub-categoriën. Horeca is heel breed. Definieer de verschillende takken van de horeca (nalv een in te vullen checklist obv inschrijving kvk, explotatievergunning etc) en laat de horeca gefaseerd opengaan. Een restaurant heeft immers meer mogelijkheden om open te kunnen met inachtneming van corona-maatregelen dan een feestcafé. Een ontbijtzaal in een hotel kan eerder open dan bruine kroeg.
  • Voor sommige takken van de horeca misschien oneerlijk (‘zij’ wel open maar ‘wij’ niet?!). Maar het lijkt ons een uitstekend idee om een begin te maken met het opstarten van de horeca-motor in Nederland.
  • Succesverhalen bij deze horeca-gelegenheden die als eerste weer gasten mogen ontvangen, kunnen wellicht bijdrage aan een versoepeling van de regels zodat andere horecazaken ook eerder open kunnen.
  • Alsmede praktijkervaring van de draaiende horeca om het nieuwe normaal ook bij de overige horeca toe te kunnen passen.

Horeca / speelautomaten

Zelf heb ik een middelgroot bedrijf hetgeen werkzaam is binnen de speelautomatenbranche met de Nederlandse horeca als afzetmarkt.
Halverwege maart 2020 zijn vanwege overheidsbeperkingen de deuren gesloten van alle horecabedrijven, waardoor ook de omzet van de speelautomatenbranche die de horeca toelevert naar nul gereduceerd is. Binnen onze branche is het gebruikelijk dat de omzet die door de speelautomaten gegenereerd wordt, wordt verdeeld onder de fiscus (30.1%), de horecaondernemer en de speelautomatenexploitant.

Volgens de branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland is het overgrote deel van de bestaande horeca te klein om te kunnen functioneren met anderhalve meter afstand. Echter een deel van de kleinere horeca zou de afstand van anderhalve meter wel werkbaar zijn om in ieder geval een dusdanig deel van de omzet terug te krijgen, zodat zij niet rechtstreeks afstevenen op een faillissement. De rol van de speelautomaat speelt hierbinnen ook een aanzienlijke rol. Hierdoor zou een financieel debacle voor de speelautomatenbranche ook deels afgewend kunnen worden.

Naar mijn inzicht is een openstelling van een aantal horecabedrijven die zouden kunnen leven met de anderhalve meter afstand wel degelijk haalbaar. Laat de horecaondernemer zelf beslissen of de anderhalve meter regel werkbaar is binnen het horecabedrijf. Hierbij dienen uiteraard alle richtlijnen van het RIVM uitgevoerd te blijven worden.

Als bedrijf hebben wij in ieder geval de policy dat, bij heropening van de horecabedrijven, naast de speelautomaten een alcohol dispenser in combinatie met doekjes en handschoenen staan opgesteld. Raadzaam lijkt mij ook, dat bij de ingang van het bedrijf deze artikelen ook opgesteld staan. Een andere aanvulling zou zijn om tweepersoons tafeltjes te voorzien van een doorzichtige scheidingswand, waardoor de effectieve ruimte binnen het horecabedrijf vergroot wordt. Hierdoor komt de in deze tijden zo belangrijke sociale functie van dit soort horeca, toch enigszins tot zijn recht.

Strandtenten

Creëer op het strand privé plekken voor gezelschappen die samen mogen recreëren zoals gezinnen en stelletjes. Deze zien er uit zoals de witte vierkante tenten bekend van all-inclusive hotels in Turkije voorzien van luxe ligbedden en omkleed met wit doek waardoor een veilige afscherming ontstaat voor mensen rondom. De uitbater kan een strandtenthouder zijn die verhuurt, drank aanlevert en eventueel maaltijden.

Restaurants en cafetaria

Restaurants
Belangrijk lijkt ons om de Restaurant branche bij een beoordeling niet als één geheel te zien, maar de restaurants in Ned. op te knippen in groot en klein.

Wat de kleine restaurants betreft moeten wij helaas constateren dat de 1,5 mtr. afstand met een juiste tafel indeling in veel gevallen nagenoeg niet mogelijk is. Bij halve kracht of minder bezetting liggen de vaste lasten en de kosten veelal te hoog om rendabel te kunnen opereren. Heeft men voldoende reserves dan zou je uit service en pr. oogpunt ook kunnen besluiten toch open te gaan. Het interen op voldoende reserves kan een goede investering voor de nabije toekomst zijn.

Voor de grotere restaurants zou het volgende besloten kunnen worden:
Uitgaande van het feit dat binnen de keten van leveranciers, de medewerkers van het rest. er alles aan gelegen is een optimale hygiëne, veiligheid het CV betreffende te borgen, zou met tot onderstaande Exit-Strategie over kunnen gaan.

  • Scheid het grote restaurant in twee gedeeltes , één gedeelte voor de ouderen boven de 60+ en één gedeelte voor de jongeren vanaf 18 jaar, daar nog niet bewezen is dat kinderen het CV kunnen overdragen .
  • Het mooiste is als beide gedeeltes middels twee aparte ingangen bereikbaar zijn . Bijv. Het café/restaurant en een aparte zaal.
  • De jongeren kunnen dan eten en drinken in het café/ restaurant gedeelte en de ouderen in de zaal .
  • Denkbaar is ook binnen het café/ restaurant een scheiding aan te brengen , waarbij aparte ingangen wel belangrijk blijft.
  • Om de gezelligheid ( een niet onbelangrijke sociaal aspect ) van het café/ restaurant t.o.v. de aparte zaal ook aan de ouderen te gunnen zou je kunnen besluiten de jongeren en de ouderen in even en oneven weken te laten rouleren .
  • Het grotere restaurant is dan geopend voor de lunch van 12.00 uur tot max 15.30 uur met een perfecte schoonmaak tussen 15.30 en 18.00 uur , wanneer het diner begint .
  • Bij binnenkomst worden alle handen ontsmet , zo ook staat op de tafels een ontsmettingsmiddel.
  • Het bedienend personeel is voorzien van mondkapjes en handschoentjes , zij nemen het menu op en rijden de maaltijd middels een kar met een 1,5 mtr . afstand naar de gast, waarbij de gast zelf zijn / haar bord oppakt .
  • De bezetting aan de tafeltjes bedraagt  maximaal 4 gasten en zijn bekenden van elkaar, 2 onbekenden mogen niet aan een tafel van 2 worden toegevoegd .
  • Bij afrekenen geen contant geld maar pinpas en de mogelijkheid om na elke afrekening het pinapparaat te cleanen .

Cafetaria’s
Wij hebben tot op heden niet kunnen begrijpen waarom afhaal restaurants en ijssalons wel  open mogen zijn en cafetaria’s niet.

  • Uitgaande van het feit dat de keten van leveranciers en medewerkers er alles aan gelegen is een optimale hygiëne en veiligheid, het CV betreffende, te borgen is er naar onze bescheiden mening geen verschil van benadering tussen  genoemde afhaal restaurants  en ijssalons .
  • De regel van 1.5 mtr. afstand, met binnen de cafetaria een maximaal aantal klanten op basis van de 1.5 mtr. afstand( bijv.max. 4 ) ,  met buiten de cafetaria een eventuele zit mogelijkheid op 1,5 mtr.afstand van elkaar met ontsmettingsmiddel moet toch mogelijk zijn .
  • Ook hierbij geldt dat alle mw. voorzien moeten zijn van handschoentjes en mondkapjes .

Restaurants, koffiehuizen en andere 'zithoreca'

Indien mensen zouden worden getest op antilichamen en een coronapaspoort krijgen, zou op dit moment naar schatting tussen de 5-15% van de bevolking betreffen. Restaurants zouden een bufferzone kunnen boeken met mensen die een coronapaspoort hebben en zeer waarschijnlijk immuun zijn. Daarnaast uiteraard de 1,5 meter in acht houden tussen tafels. Looppaden richting een toilet kunnen worden ingericht. Zo niet, zet een masker op.

Een volgeboekt restaurant zoals voorheen zal niet gaan. Maar met minder tafels kunnen ze toch weer open. Zo zou een restaurant of koffiehuis wel voort kunnen blijven bestaan.

Drive-in evenementen / horeca

Evenementenbranche / horeca zit eigenlijk met een volledige lock-down. De veiligste manier om dit weer op te starten zou zijn door middel van een “Drive-in bioscoop/congres/voorstelling” zijn.

Stel je voor dat op het centrale plein een groot scherm(bioscoop) of podium(voorstelling/theater) wordt neergezet en mensen hier met hun auto parkeren (verboden uit te stappen!) en de omliggende horeca gelegenheden eten/drinken tot aan je auto deur bezorgen.

Wij hebben het verder uitgewerkt op onze website: https://lichtgeluidhuren.nl/drive-in-bioscoop-huren/

Kappersbranche

Door de wisselwerking tussen adviezen en uitvoerbaarheid kunnen we samen voor iedere branche de hoogst mogelijke resultaten neerzetten. Ik wil me met name richten tot de beroepen die zich niet kunnen houden aan de 1,5 meter afstand, in mijn geval een kapsalon. Een voorbeeld van afspraken die we kunnen maken:

  • Het begint bij jezelf en je klant. We zullen zorg moeten dragen voor elkaar en thuisblijven bij klachten.
  • Geef niemand iets waar je niet om vraagt.
  • Beperk je gesprekken tijdens de behandeling en geef met een teken zoals hand omhoog aan dat je iets wilt zeggen. Zodat de 1,5 meter afstand genomen kan worden.
  • In salons moeten goede afspraken worden gepland zodat er geen wachtrijen ontstaan en er alleen klanten aanwezig zijn naar gelang het aantal aanwezige werknemers.
  • Voorschriften rondom hygiëne moeten gestandaardiseerd worden.
  • Hoever we moeten gaan in gezichtsbescherming – dat laten we over aan de mensen die het effect ervan als nuttig inzien of niet.

Contactberoepen

Alle professionals in beroepen die direct lichamelijk contact hebben met de klant/patiënt moeten per klant/patiënt handschoenen, een schort met lange mouwen (plastic of papier), een mondsluier en een bril dragen. De bril moeten ze per klant/patiënt desinfecteren. Klant-/patiëntgebonden materiaal (haren, nagels, tanden etc.) moeten verantwoord worden verwijderd. Zo zijn zowel klant, patiënt en behandelaar goed beschermd.

Optiekbedrijven

Met een eigen zelfstandige optiekzaak zitten we in de hoek waar de klappen vallen.
Laten we ons sterk maken om deze contactberoepen snel op te kunnen starten. Op zijn laatst in mei anders is het voor veel zaken al te laat.
Zorg ervoor dat met een beschermend scherm tussen klant en verkoper (oogmeting ) en met dragen van mondkapjes voor klant en verkoper (oogmeting) en dragen van handschoenen + gebruikelijk hygiene deze beroepen in mei echt weer aan de slag kunnen en dat met deze maatregelen de 1.5 meter vervalt ! In sommige beroepen is dat nu eenmaal onmogelijk !
Dit virus blijft voorlopig, e kunnen blijven wachten maar dat verandert niets
Open met de zaken die zorgen voor zien, horen, voetzorg en oogzorg en kappers.

Rijscholen / CBR-examens

Er van uitgaande dat hier sprake is van een contactberoep waarbij de 1,50mtr regel niet kan worden toegepast en beperkt fysiek contact ook niet geheel is uit te sluiten (ingrijpen: handencontact).

Voorstel:

1. Uitgangspunt is dat zowel leerling en instructeur geen klachten heeft waardoor verspreiding door de lucht wordt veroorzaakt; zoals hoesten, snuiten en niezen;
2. Voor aanvang worden de bedieningsorganen gedesinfecteerd (ethanol, waterstofperoxide e.d.), denk hierbij ook aan de deurhendels e.d.;
3. Voor aanvang van de instructie worden handen ontsmet m.b.v. handengel (ethanol bevattend) van zowel leerling als instructeur;
4. De leerlingstoel wordt voorzien van een verwisselbare/weggooi hoes (al gebruikt in garages);
5. De instructeur draagt geschikte handschoenen welke direct huidcontact met de leerling voorkomt;
6. De instructeur draagt een mondkapje, minimaal van het type FFP1; of bij voorkeur FFP2 (iets betere bescherming en een ventiel voor meer comfort); of een chirurgisch mondkapje (IIR);
7. De leerling draagt een mondkapje minimaal van het type FFP1 (blijft persoonlijk/onderhoud!);
8. Maximaal 1 leerling tegelijk (komt overeen met de toegestane maximaal 2 niet verwante personen in de auto); Dus geen derde leerling toelaten die achterin gaat zitten!)
9. Zonodig ventilatiesysteem voorzien van een hoogrendement/Hepa-filter om de lucht zo schoon mogelijk te houden/recycleren.

Evenementen

Met mijn bedrijf leveren wij presentatiesystemen voor beurzen, congressen en evenementen.
Wij adviseren om de grotere consumenten beurzen voorlopig nog af te houden of minder toegangskaarten te verkopen.

Beurzen en evenementen zijn vaak groots opgezet (oppervlakte) wanneer je in deze ruimte minder mensen gaat toelaten zijn de bezoekers ook beter te stroomlijnen/scheiden.

Middels instructie/desinfectiepunten kunnen mensen geattendeerd worden en bieden we punten voor mondkapjes, desinfectiezeep, afvalpunt.
Hetzelfde zal opgaan voor festivals en congressen.

Zoals je ziet in de maatschappij op dit moment is de burger en ondernemer zich bewust van het risico.
Zelf geloof ik dan ook in de mens die hiermee zelf verstandig om zal gaan.

Kortom, op evenementen plaatsen we informatie/desinfectiepunten wat zorgt voor bewustwording en geeft de mogelijkheid tot bescherming.

Erotische bedrijven

Ons plan voor de dames is dat zij een luxe peepshow kunnen verzorgen in een afgesloten ruimte met zicht door plexiglas. Zo is er wel zeer persoonlijk contact mogelijk zonder aanraak en besmettingsmogelijkheid. Wij kunnen 4 van deze veilige studio’s bouwen en ook de mensen zo rondleiden dat er contact voorkomen kan worden. Anderhalve meter is dus altijd gegarandeerd en de dames die bij ons ontvangen kunnen toch hun vaste bezoekers “ontmoeten ” voor een gezellig gesprek… een erotisch optreden .. of gewoon genegenheid door visuele aspecten en uitdaging. Van achter hun eigen veilige werkruimte.
Tevens zijn wij al lang voorbereid op koortsherkenning van eventuele bezoekers middels goede apparatuur en natuurlijk is hygiëne in ons vakgebied altijd erg belangrijk !!

Daar ons bedrijf, inclusief de dames die bij ons legaal hun diensten aanbieden, nu geen enkele omzetcapaciteit meer heeft lijkt het ons in ieder geval een uitdaging om zelfs dames in de prostitutiesector toch weer een doel te kunnen geven en een mogelijkheid om al hun trouwe bezoekers te ontmoeten VEILIG … OP AFSTAND…. ACHTER PLEXIGLAS IN GESLOTEN CABINE… EN TOCH ZEER PERSOONLIJK.

Pedicures

Mijn vrouw is pedicure (hoofdzakelijk voeten). De mogelijkheid die er is, is een plexiglas raam te plaatsen tussen klant en pedicure. Dit kan doordat dit op paal wordt gemaakt (scharnierbaar als soort draairaam). Klant gaat zitten, plexiglas plaat (1 meter x 1 meter) wordt als soort raam naar klant toe gedraaid (ook in hoogte verstelbaar). Men heeft toch oog contact, men is verstaanbaar maar wel beschermd. De verdere handelingen kunnen met genoeg afstand gedaan worden, zoals betalen of nieuwe afspraak maken.

Nagelstyling en pedicures

Voor pedicures en nagelstyling zou er in de ruimte een plexiglas wand geplaatst moeten worden waarachter de klant kan zitten. In de wand zitten openingen waardoor handen of voeten gestoken kunnen worden zodat de behandeling plaats kan vinden. Eventueel kan er een manchet aan bevestigd worden die de handen of voeten afsluit. Uiteraard wordt er door de behandelaar beschermend materiaal gedragen. En ook de klant kan dat dragen.

Sportcentra

Zelf zijn wij al bezig met een plan wanneer de sportcentra open mogen:

  • Per zaal bekijken hoeveel mensen daar kunnen trainen.
  • Bij groepslessen alleen lessen waarbij mensen zoveel mogelijk op de plaats blijven en de 1.5 meter in acht wordt genomen.
  • Dus deelnemers moeten zich inschrijven.
  • Contactsporten voorlopig niet!
  • In fitnessruimtes zullen er misschien toestellen uit elkaar gezet moeten worden en wanneer niet mogelijk ruimte creëren.
  • Elk toestel voorzien van desinfecterende middelen met papier.
  • Inschrijven voor de groepslessen via de site. Maar ik verwacht dat dit ook voor fitness en andere ruimtes zo is.
  • Geen gebruik van kleedruimtes (vaak te krap)
  • Liefst een ingang en uitgang, wanneer mogelijk gesplitst.
  • Helaas zullen mensen zich moeten inschrijven om te komen trainen om te voorkomen dat er teveel sporters tegelijk komen. Ondernemers sportcentra zullen wanneer zij dit niet hebben hier een online systeem voor moeten aanschaffen.

Fitness

Ik ben bereid om onze trainingstudio op te splitsen in aparte ruimtes met tijdelijke scheidingswanden en mensen per trainingsruimte te laten registreren.

Sporten

Contactsporten voorlopig nog niet.

Tennisbanen kunnen open, niet het clubhuis cq kleedkamers en douches [evt. de toiletten]. De baan online afschrijven en controle door de club of bijvoorbeeld evenementen medewerkers, welke nu werkloos zijn.

Fitnessclubs; 24/7 open een max aantal sporters tegelijk. Ook online boeken en detectie/chip poortjes bepalen of hebt geboekt. Ook hier toezicht op centrale punten door enkele medewerkers. Nog geen groepslessen of kleedkamers.

Golfbanen; op gepaste afstand in een flight van max 3 personen, geen clubhuis functies online boeken en de balie open voor green fee betaling.

Cultuur: drive-in podium / bioscoop

In elke stad of gemeente is er vast een parkeergarage met een open kant en of grote lege parkeerplaats of een industrieterrein waar 100 a 300 a 500 auto’s kunnen parkeren en waarbij het publiek (maximaal 2 inzittenden) naar de film / het podium kunnen kijken waar artiesten optreden.

Hoe werkt het?
Vooraf wordt het terrein ingericht met een overdekt podium en tijdelijke vluchtheuvels voor de autoneuzen die iets omhoog moeten. Bij de poort van het parkeerterrein is er één ingang voor ticketcontrole die ingang splitst daarna in twee doorgangen, één langs consumptie loketten met 1.5 meter afstand en één voor doorrijders die geen consumptie wensen. De auto’s rijden vervolgens naar het voor hen bestemde rij met vakken, elke rij heeft een reeks toiletten.

De volgende categorieën hebben weer inkomen:
(mits ze voldoen aan de hygiënische regels en 1,5 meterbeleid hanteren)
Artiesten, podiumkunstenaars, verkeersregelaars, podiumbouwers, evenementenbranche, bezoekers betalen bij de ingang, Personeel ticketverkoop, personeel kassa betaalsystemen, verkeersregelaars, catering hebben weer werk, artiesten, toiletverhuurders

Evenementen: koningsdag en andere feestdagen

Drive-through van 2 uur voor artiesten op pleinen bij flatgebouwen en of bejaardentehuizen. De straat wordt afgesloten voor bezoekers van buiten en voor verkeer van buiten. Geen samenscholing in de straat, men kijkt vanaf de voordeur of vanachter het hek, of vanaf het balkon of vanuit het raam naar de optredens. Mix verschillende genres, theater, muziek, poëzie om alle doelgroepen te bereiken.

Welke categorieën krijgen een inkomen?
(mits ze voldoen aan de hygiënische regels en 1,5 meterbeleid hanteren)
Artiesten, podiumkunstenaars, verkeersregelaars, mobiele patatboer, mobiele cateraar, mobiele ijsboer met mobiele ijscokar en podiumbouwers.

Reisbranche

In Nederland wandel- en fietstochten in de natuur aanbieden, waarbij de gids er op toeziet dat de deelnemers zich houden aan de 1,5 meter afstand. Boeren vragen of er op hun erf mag worden gekampeerd, mits er mobiele toilet- en douche-units komen die voldoen aan de hygiënische anticorona voorwaarden met looproutes en ontsmettingsmomenten.

Mijn bedrijf Martijn Eco Travel wil wandelmomenten in Nederland afwisselen met proefmomenten. Hierbij wordt rekening gehouden met de afstand van 1.5 meter, eenmaal op de kook/eetlocatie die wij afhuren. Hiervoor zullen wij een plan van aanpak maken en deze indienen voor een vergunning en controle bij de gemeente.

Welke categorieën krijgen een inkomen op deze wijze?
Reisbureaus die zich op interne doevakanties richten, toilet- en douchecabineverhuurders, cateraars, fietsverhuurders.

Overige ideeën:

  • De vraag naar hotels zal flink stijgen indien men liever in Nederland vakantie wil vieren. De overheid zal coulant moeten zijn mbt verhuur huizen/kamers voor bed and breakfast en de regels hiervoor moeten versoepelen mits een plan van aanpak mbt hygiëne en 1.5 meter afstand voldoet.
  • Ook kan de overheid tijdelijk de bouw van vakantiechalets toestaan opdat mensen vakantie kunnen vieren in eigen land.
  • De overheid zou afspraken kunnen maken met landen waar Nederlanders een tweede huis hebben om voor deze mensen die een investering over de grens hebben coulant te zijn opdat zij met hun familie in hun huis mogen vertoeven, gedurende vakantieperioden.
  • Vliegmaatschappijen mogen hun vliegtickets voor een aangepaste prijs aanbieden in het kader van 1.5 meter afstand.

Reisbranche - vouchers

Ik las vandaag in diverse kranten dat 1) er in totaal al voor bijna 1,5 miljard euro aan vouchers uitstaat bij de Nederlandse consument en ik weet dat 2) de ACM stelt dat de voucher een goede tussentijdse oplossing is maar indien de klant erop staat hij /zij deze aanbetaling retour in cash dient te krijgen.

Hoe fijn zou het niet zijn als de ACM e/o de Nederlandse regering garant gaan staan voor deze aanbetalingen/ vouchers! Wil de klant dan nu annuleren krijgen ze een annulatiekosten nota die ze dan bij de AFM/ Regering kunnen indienen.

Waarom worden andere sectoren met miljoenen tegelijk ondersteund en heeft de reiswereld alleen maar het “zwaard van Damocles” boven zijn hoofd hangen met het door de ACM gestelde retour betaling. Kan Hiswa-Recron samen met de SGR hier geen lobby voor gaan starten?

De aanbetalingen zijn direct na ontvangst van klant geïnvesteerd – vaak in buitenlandse activiteiten / accommodaties voor het plezier van de klant. Als de klant nu wenst te annuleren is de kans op terug ontvangst van deze aanbetaling vanuit het buitenland gelijk aan 0%.

Ik refereer ook aan onderstaande tekst van de ANVR:

 

Toch liever geld terug?

We hopen op jouw begrip voor deze buitengewone situatie. Mocht je toch geld terug willen, dan heeft de ANVR hier in samenspraak met de ACM, het Ministerie van Economische Zaken en de SGR regels voor opgesteld.

Zowel Economische Zaken (EZ) als de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ondersteunen het initiatief van ANVR en SGR om bij annulering van reizen vanwege de corona-crisis een corona-voucher aan de klant te geven als tegoed voor een nieuwe reis of terugbetaling van de betaalde reissom op een latere datum. Op deze voucher is SGR-garantie van toepassing, terwijl op een vordering van de geannuleerde reissom deze dekking vervalt.

Als de reiziger uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de voucher, is de reisaanbieder die de voucher heeft verstrekt verplicht de volledige waarde terug te betalen, uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher.
Bron: ANVR

Als consument kan je dus vanaf 6 maanden na uitgifte van jouw voucher het geld terugvragen. Houd rekening met een langere afhandeltijd; in sommige gevallen krijgen wij pas na 1 jaar bijv. de gelden van de luchtvaartmaatschappij. Dan neemt jouw uitbetaling ook een langere tijd in beslag.

Tools

E-tool voor contactberoepen

Zelf ben ik werkzaam in de tandheelkunde en toen we geconfronteerd werden met de Covid-19 situatie ben ik gaan doen waar ik goed in ben. Ik heb een e-tool gemaakt zodat er bij contact beroepen geen stappen overgeslagen worden bij het ontvangen van cliënten/patiënten in de praktijk.

De e- tool maakt een PDF die je kunt opslaan en kan dienen als bewijsvoering van goed en doordacht werken. Het is een checkbox tool. Het vraagt normen en waarden om hem bij elke client in te vullen. Het is een vorm van 3 staps triage. De eerste 2 stappen worden uitgevoerd door middel van een client brief. Stap 1 is het thuislaten van risicogroepen (zieken, zwakkeren en ouderen) stap 2 is een 48 uurs triage voor de afspraak door de client thuis.

Dit alles is op B1 niveau geschreven zodat mensen het gemakkelijk kunnen lezen.

Als de client op de afspraak komt word het derde deel van de triage uitgevoerd. Dit kost 30 seconden tijd maar je zorgt er echt voor dat je geen stappen overslaat.

We hebben het inmiddels in de tandheelkunde getest en het werkt super goed. Het koppelt zich ook aan achterliggende documenten. Het zorgt dat de richtlijnen van de (desbetreffende) beroepsvereniging gevolgd worden. Dat verklaar je dan ook in de e-tool. Zo is het ook bruikbaar voor alle contactberoepen in Nederland.

Verzekeraars geven ook aan dat het een manier kan zijn om met aansprakelijkheid in arbeidsrelaties om te gaan. Een werkgever is natuurlijk aansprakelijk voor de omgeving maar of je een client daadwerkelijk behandeld ligt in de handen en ook de aansprakelijkheid van de individuele zorgverlener of (be)handelaar.

Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen in deze crisis. Dit is een tool om dat goed te documenteren.

Hieronder vindt u de website:
www.safeworkspace.nl
Er zijn ook gratis webinars te krijgen (bijna dagelijks, er is veel aandacht uit mijn werkgebied voor namelijk)

Het intro filmpje vind u hier terug op YouTube
https://youtu.be/4khrXtskxuU

Reserveer je plek via een app

Maak een app waarmee je van tevoren een plekje kunt reserveren op een terras, in een museum etc. i.p.v. er spontaan langslopen. Ook voor een ijsje dat je wilt gaan nuttigen. Zijn er teveel mensen, dan wacht je of je kiest wat anders. Zo kunnen langzaam ook musea en dierentuinen weer open.

Maak drukte inzichtelijk

Geef consumenten op een privacy-vriendelijke en laagdrempelige manier inzicht in drukte / bezoekersaantallen en hiermee zelf de mogelijkheid deze te reguleren.

Bijvoorbeeld met behulp van sensoren (a la IVRI) tellen hoeveel bezoekers in een supermarkt zijn zodat consumenten drukte kunnen spreiden en vermeiden. Denk bijvoorbeeld aan het klaphek van de supermarkt die telt hoe vaak hij open gaat en deze frequentie in een app oid zichtbaar maakt.

Voor recreatiegebieden zou i.p.v. het kopen van een parkeerkaart op de locatie, reserveren vooraf online en optie zijn met een maximum van het veilige aantal bezoekers. Wellicht rekening houdend met reserveren / hamsteren door mensen, ‘gratis’ parkeerkaart reserveren voor fietsers en afsluiting van sluiproutes.

Ook kan het al schelen als recreatiegebieden via een druksensor in de toegangsweg of een camera op de parkeerplaats inzichtelijk kunnen maken hoe druk, bijvoorbeeld en natuurgebied, op dat moment is, zodat consumenten en rustig moment kunnen kiezen.

Meet afstand met sensoren

Meet de onderlinge afstand tussen personen (zonder smartphones te gebruiken en privacy te schenden) en waarschuw publiek op een intelligente manier als afstand niet OK is.

De SmartEagle Distance Sensor meet met een netwerk van optische sensoren de afstanden tussen personen. Per sensor wordt het aantal personen én hun onderlinge afstand vastgesteld. De gegevens van de verschillende sensoren worden gecombineerd om te valideren dat de onderlinge afstand voldoet aan de gestelde eisen. De resultaten zijn direct beschikbaar via een dashboard en diverse messaging services. Denk hierbij aan een melding op je telefoon, een stoplicht dat op oranje of rood springt of een omroepbericht. Behalve in kantoren kan de oplossing natuurlijk ook ingezet worden in winkels, scholen, theaters en andere (openbare) gelegenheden.

Geen smartphones nodig. Het grote voordeel van de sensoren is dat ze direct het aantal personen op locatie kunnen meten, zonder dat de personen een smartphone of ander device bij zich hoeven te hebben. De personen worden niet (en kunnen ook niet) door het systeem (worden) geïdentificeerd. De SmartEagle Distance Sensor is eenvoudig te installeren aan het plafond en levert realtime meetresultaten. De oplossing is snel op te schalen.

Proportioneel en flexibel reageren. Met het systeem kan gericht en afhankelijk van de situatie worden gereageerd. Als de onderlinge afstand door meerdere personen en voor langere tijd te kort is geweest, is het risico voor overdracht groter dan als er eenmalig eventjes een te korte afstand is geweest tussen 2 personen. De reactie kan aan feitelijke risico’s worden aangepast.

App voor (branchespecifieke) maatregelen

Een app die via een duidelijke beslisboom een gebruiker leidt door de maatregelen (per branche). De gebruiker swipet naar links of rechts en zo wordt een profiel gemaakt of er aan alle maatregelen voldaan wordt, of dat er wat aanpassingen moeten komen. Meteen verbindingsmogelijkheden in een ideeën database voor kan en klare oplossingen en mogelijkheden.

Afstandsarmband

Ik kan het op internet niet vinden, maar zonder te tornen aan privacy of ingewikkelde apps, zijn er geen armbanden/polsbandjes te maken met een sensor die een piep geeft op het moment dat mensen té dicht bij elkaar in de buurt zijn? Dus bij het binnengaan van een kantooromgeving/restaurant/winkel, (specifieke)armband om doen en bij overschrijding van 1.5 geeft dat ding een piep. Monitort, meet, registreert niets, maar helpt mensen bewuster om te gaan met de 1,5 meter afstand.

Wij hebben een krappe kantoorruimte, waarin het lastig is om mensen 1,5 meter afstand te laten houden, maar ik weet zeker dat men het wel wil doen en ze het ook zullen doen als 2 mensen in een ruimte hun polsbandje horen piepen.

Nogmaals, ik kan er op internet niets over vinden, maar volgens mij hoeft het niet ingewikkeld te zijn. In de industrie worden machines ook uitgerust met sensoren die een machine uitschakelen op het moment dat iemand in de buurt is. Waarom dan geen polsbandje met een piep bij een radius van 1.5 meter.

Vrije tijd

Natuur beter benutten

Jachthavens, campings en bungalowparken z.s.m. weer openen. Zo kunnen mensen zich wat meer verspreiden in de natuur.

Eenrichtingsverkeer op recreatieve fietspaden

Nederland is een fietsersland
Het tourisme en horeca profiteert daarvan vooral in de zomer
We hebben een schitterend uitgebreid fietspaden netwerk en de knooppunten wijzen ons de weg
maar (bijv op de Veluwe) ook met veel smalle paden dus hoe hou je dan 1,5m afstand.
Mijn idee is om adviesroutes in te richten met 1-richting verkeer Noord-Zuid en Oost-West
simpel te realiseren met de fietsknooppunten en bijbehorende apps
we hebben zoveel fietspaden dat je nauwelijks hoeft om te rijden

Een bijkomend voordeel is dat het veel veiliger is omdat passeren sowieso een probleem is vooral met ouderen met E-bikes die niet zo graag naar het randje van het pad gaan
er is vast wel een ondernemer die er heil in ziet om zoiets te realiseren

Succes en als het lukt komen we van de zomer weer fietsen op de Veluwe

Algemeen

Groepen 'sneltesten' voor een activiteit

De horeca en de passagiersvaart kunnen een belangrijke rol krijgen om geïnfecteerde mensen te vinden / registreren.

Genodigden van een besloten groep en of restaurant kunnen vóór het samen komen, supersnel van te voren getest worden. Op die manier is er garantie dat iedereen vrij is van het virus en dan kan men tijdens de bijeenkomst op normale manier met elkaar om gaan en zijn besmettingen niet mogelijk. Bedenk het voorbeeld van het cruiseschip die niet aan land was geweest en mensen gewoon met elkaar konden omgaan tijdens het begin van coronacrisis . Of het zeilschip met de kinderen heb je vast ook in het nieuws gezien.

Dit zou een oplossing zijn voor besloten groepen & bruiloften die niet in deze 1,5 meter economie iets willen organiseren. Mogelijk in combinatie met een app, waardoor veel meer mensen realtime getest kunnen worden en de resultaten ook direct geregistreerd worden.

Negen ideeën

1: Breng in kaart wie gezondheidsrisico’s lopen. Isoleer die mensen en verzorg hen goed. Nu kan een bejaarde met diabetes door een bezoek aan de supermarkt of door wisselende thuiszorgmedewerkers besmet raken.

2: Wie niet in de risicogroepen valt kan weer aan het werk of aan de studie. Te beginnen met medische contactberoepen; daar is nu hoge nood.

3: De anderhalve meter economie moet niet een doel op zich worden. Wat valt ermee te winnen? waarom 1,5 meter en niet 1,8 zoals in de VS of twee meter zoals in de UK? Beter de economie opstarten met kleine contact zonder de ballast van 1,5 meter. Grote festivals en wedstrijden komen later.

4: Breng in kaart waar de knelpunten in de economie komen te liggen met betrekking tot voorraden. De bouw kan wellicht niet verder omdat er geen isolatiemateriaal meer komt uit België, etc, etc.

5: Ga mensen omscholen! Dit is dé kans om mensen die hun baan dreigen te verliezen om te scholen naar sectoren waar de vraag hoog is en blijft. Bijvoorbeeld: werknemers uit de evenementenbranche (lichttechnici) omscholen tot installateur zonnepanelen. In de bouw hebben we mensen nodig in het onderwijs, de politie, de zorg, noem maar op. Obstakels in de wet- en regelgeving moeten worden weggenomen. Als dat kan voor een virus, kan dat ook om een economische crisis het hoofd te bieden.

6: Bedrijven die het nu rustig hebben kunnen wellicht mensen gaan opleiden. Niet stilzitten! Leren!

7: Zorg voor eerlijker beloning. Welke beroepen heb je echt nodig? Deze crisis toont dat aan. Beloon de doeners, de handen aan het bed, de handen aan het stuur, de magazijnmedewerkers, de bezorgers, de schoonmakers, te boeren, de telers.

8: Mensen die het virus hebben doorstaan moeten getest worden en aangemerkt worden middels een pasje of polsbandje dat ze niet besmettelijk meer zijn. Deze personen worden cruciaal in het verzorgen van onze zwakkeren. Zij moeten het huis van bejaarden schoonmaken en de boodschappen brengen.

9: Ontlast zorgpersoneel en mantelzorgers. Als bedrijven toch personeel in dienst houden met een uitkering, waarom kunnen zij dan niet worden ingezet? Taxichauffeurs kunnen zorgpersoneel halen en brengen nu het openbaar vervoer minder diensten verleent.

Opstartscenario

Per 15 mei  stel ik  voor om de Noordelijke provinciën en Flevoland eerst op te starten. In deze regio’s zijn  relatief weinig besmettingen, echter wel onder voorwaarde van  strikte bescherming van de risicogroepen, d.w.z. mensen met onderliggende chronische ziekten en ouderen  die vatbaar zijn voor het Coronavirus conform de RIVM richtlijnen. Alleen mensen laten meedoen aan een opstart van de economie, die gezond zijn en niet tot de zgn. risicogroepen behoren (diabetes, obesitas, hart- en vaatziekten en andere chronische (long)ziekten etc.)

Sectoren die kunnen opstarten:
Horeca conform mijn voorstel hieronder

Als de volksgezondheid per 15  juni onder controle is, dan opstarten van:

Rijscholen
Sportscholen
Paramedische beroepen.
Dit onder voorwaarde van voldoende desinfectie gel, mondkapjes en plastic handschoentjes.
Alleen lagere scholen open per 1 juni, die buurtgebonden zijn om veel verkeer te voorkomen.
Vervolgonderwijs dicht tot aan 1 juli, om zodoende zo weinig mogelijk het Openbaar vervoer te ontlasten . Alleen voor probleemgevallen een passende oplossing bieden.

Voor veel bedrijven –  denk ik dat de 1,5-meter optie lastig invulbaar is qua rentabiliteit, maar een zgn. shift/reserveringssysteem kan een oplossing zijn.

De Horeca is zwaar getroffen door de sluiting. Dus een snelle opstart is urgent. Dit is mogelijk in de 1,5 meter economie. Voor horecabedrijven denk ik dat de 1,5-meter optie lastig invulbaar is qua rentabiliteit, maar een zgn. shift/reserveringssysteem kan wel tot een optimalere bezetting leiden van de beschikbare tafels met hantering van juiste hygiëne maatregelen (tussenschermen, plexiglas etc).  Dit zou als volgt kunnen:

Voorstel landelijke politiek

Afhankelijk van het type horecabedrijf zou een mogelijke optie voor dag- en avondzaak kunnen zijn:

10.00 – 12.00 uur             50% bezetting (gezien de 1,5 meter afstand)
12.00 – 14.00 uur                             ,,
14.00 – 16.00 uur                             ,,
16.00 – 18.00 uur                             ,,
18.00 – 20.00 uur                             ,,
20.00 – 22.00 uur                             ,,

Voor een restaurant kunnen de laatste 3 tijdstippen een optie zijn. Ook kan gekeken worden naar afhaal- en bezorgmomenten binnen deze tijdlimieten. Diverse van onze klanten zijn hier zeer succesvol mee. Maar wellicht dat diverse kleinere  (food)speciaalzaken ook een soortgelijk schema kunnen werken.

Voorts stel ik voor om de supermarkten en bouwmarkten die toch al superomzetten draaien in deze periode open te laten van 8.00 – 16.00 uur. Dit leidt na 16.00 uur tot meer toestroom naar kleinere speciaalzaken en horeca, zodat deze bedrijven ook nog iets kunnen verdienen in deze lastige periode. Hierdoor wordt het verkeer op straat ook gereguleerd c.q. minder mensen op straat. De supermarkten en bouwmarkten  kunnen ook op zondag en feestdagen dicht, zodat de kleinere speciaalzaken en horeca dan weer meer toestroom hebben.

De oudere en kwetsbare groepen moeten uiteraard zo veel mogelijk beschermd worden en de volksgezondheid staat voorop. Echter een goed functioneerde economie is ook belangrijk om veel maatschappelijk- en financiële schade te voorkomen.

Mocht er geen goede regeling mogelijk zijn vanuit de overheid inzake het spoedig opstarten van de MKB-economie in de zwaar getroffen sectoren, stel ik voor om vanuit de overheid te komen met een volledige schadevergoeding vanuit de overheid, in aanvulling op de huidige regelingen. Wellicht kan dan ook nog de positie van de DGA worden meegenomen.

Klok aan / uit

Wanneer tgv een lockdown (alle) inkomsten wegvallen zouden ook (alle) uitgaven moeten kunnen wegvallen. De klok wordt als het ware stilgezet. Mensen krijgen een uitkering voor alleen de dagelijkse levensbehoeften. Dat is voor iedereen gelijk. Zodra de lockdown eindigt, wordt de klok weer aangezet. De inkomsten en uitgaven gaan door waar ze zijn gestopt. De tussenliggende wederzijdse verplichtingen worden als langere looptijden gecorrigeerd.

Tot zover de basisgedachte om te voorkomen dat bedrijven en personen failliet gaan. De economische schade is gelijk aan het totaalbedrag van de uitkeringen.

Holland Open Up (HOU)

Paar ideeën

Het platleggen van de economie is kostbaar maar wat als we ten tijden van de crisis nu eens alle belastingen afschaffen/ stopzetten tot 1 maand na de crisis en dan pas weer gaan betalen. Geen rekeningen ook achteraf.

Rekeningen sturen en aanmaningen plus alle administratie die gepaard gaat met regelingen is arbeidsintensief en kostbaar. Dus Is afschaffen/stopzetten niet veel goedkoper en geld besparend?

Daarnaast zijn de wegen grotendeels leeg dus waarom alle straatverlichting aan? Doe de helft uit.

Waarom geen autoloze zondag voor degene die geen vitale beroepen hebben? Waarom verspillen van brandstof

Luchtsluizen

We hebben dus last van lucht (adem, niesen) van de buurman. Door een luchtsluis te bouwen in iedere zitplaats in schoollokalen theaters, bussen en treinen, hou je de lucht van jezelf binnen zo’n sluis. Voor zo’n luchtsluis zijn premature ideeën:
-luchtsluis vanuit de vloer
-luchtsluis vanuit een hoger niveau
-luchtsluis dmv een soort haardrogerapparaat
-luchtsluis door een transparante omhulling om het gezicht
-persoonlijke luchtsluis creëren om je gezicht die je ook met bepaalde werkzaamheden kunt dragen (Ziekenhuis?)
– enz
Het uitgangspunt is dus lucht met lucht bestrijden!
Tevens zijn mondkapjes dan overbodig (?)
Ik denk dat er dus wel bedrijven zijn die dit verder kunnen uitwerken.

Faseren

Ten eerste vooraf aan een nieuwe opstart moeten we de IC-plaatsen blijven uitbreiden naar een verdubbeling van wat er nu is, dus ca. 5000. Ook zal de overheid moeten investeren in het opleiden van IC- verplegers(sters). Iedereen die in de ziekenhuizen werkt zal wat moeten afweten van hoe mensen moeten worden verpleegt op een IC afdeling. Geef deze verplegers een soort wachtgeld extra als ze wel het diploma hebben gehaald maar niet hun normale werkzaamheden hebben op de IC maar werkzaam zijn op andere afdelingen. Zo kunnen ze ook eens wat meer verdienen. De overheid zal hier budget voor vrij moeten maken net zoals ze dit doen voor het op peil houden van het wapenarsenaal voor een eventuele kernoorlog. Het is misschien jaren een uitgave te veel maar als het er op aan komt zijn we er klaar voor en hoeft niet bijna de hele economie op slot.

Voor nu de herstart van de economie. Vergeet de 1,5 meter economie! Dit is een keer onbezonnen geroepen en is een eigen leven gaan leiden. Volgens mij is dit onmogelijk en je zou hiermee alleen een schijnheilige veiligheid mee krijgen. En hoe ga je dit handhaven. Maar hoe dan wel. Het zal in stappen moeten waarin de mensen zelf ook hun verantwoording in hebben. Ook zullen er meer mensen sneller en vaker moeten worden getest.
– Open als eerste alle scholen in twee stappen. Eerst de lagere, week later de vervolg opleidingen.
– Houdt alle verpleegtehuizen dicht. Deze zullen als laatste weer open moeten.
– Gelijk met de hogere scholen kunnen de kappers, fysios, enz (alle contatc beroepen) weer open maar wel met de nodige persoonlijke beschermingen
– Week na de scholen mogen de horeca weer open maar alleen met zitplaatsen. Zitplaatsen zoveel mogelijk uit elkaar.
– Gelijk met de horeca kunnen de sportscholen weer open maar zullen met groepstrainingen wel elkaar genoeg ruimte moeten geven.
– Samenscholingen van meer dan 10 a 20 personen zijn verboden. Nog geen publiek bij sportwedstrijden en grote evenementen nog verbieden.
– Bij het niet drastisch toenemen van het aantal ziekenhuisopnames kunnen alle regels langzaam worden versoepeld.
Deze ontwikkelingen zullen dus wel goed moeten worden gevolgd en er zal moeten worden gestuurd worden meer en minder opnames en doden door het virus.
– Sportwedstrijden kunnen weer opgestart worden maar zonder publiek. Maar seizoenen af en volgend jaar weer met publiek.
– Als laatste zullen de regels voor bezoek in de verpleegtehuizen en bejaardenhuizen weer los gelaten kunnen worden.

Bij dit alles zullen de mensen zelf ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Als je verschijnselen van het virus hebt moet je binnen blijven en laten testen. Mensen met een slechte gezondheid moeten grote groepen mensen en evenementen mijden.
Alle stappen die ik hier noem zullen natuurlijk wat verder moeten uitgewerkt maar dit zijn de grote lijnen

Meten

De scholen weer open doen. Via kinderen en jonge mensen kunnen we veilig groepsimmuniteit opdoen. Dit idee heb ik opgepikt uit een artikel van professor Knut Wittkowski: https://www.aier.org/article/stand-up-for-your-rights-says-professor-knut-m-wittkowski/

Verder zouden mensen met een zwakke gezondheid in afzondering kunnen blijven, als ze dat zelf willen. We hebben dat niet eens gevraagd.

Verder moet zsm gemeten worden, welk percentage mensen corona hebben gehad, zonder er ziek van te worden. Als je dat niet doet is het model van de ernst van de ziekte onbetrouwbaar en onwetenschappelijk. Zie het artikel van Ionnidis: https://www.statnews.com/2020/03/17/a-fiasco-in-the-making-as-the-coronavirus-pandemic-takes-hold-we-are-making-decisions-without-reliable-data

Zonder betrouwbare data zijn alle Coronamaatregelen een slag in de lucht. Gezien het aantal economische slachtoffers, is dit onverantwoord. De WHO stelt dat armoede doodsoorzaak nummer 1 is in de wereld. Als we de coronamaatregelen op rationele wijze terugdraaien, zal de schade in Nederland wel meevallen. Maar het moet nu gebeuren.

Manifest

MANIFEST

Een kortstondige lockdown is in principe wel begrijpbaar. Op deze manier is er wat tijd gekocht om het virus in te dammen, onderzoek te doen en de risico’s beter in te kunnen schatten. Maar we zijn inmiddels aanbeland op een punt dat de risico’s van het virus redelijk duidelijk zijn. Uiteraard kan er nog veel worden onderzocht maar we weten de meest essentiële feiten, dat de mortaliteit ruim onder 1% ligt en dat immuniteit en groepsimmuniteit reëel zijn, dat ongeveer 3% van de Nederlanders immuniteit heeft opgebouwd. Het voortzetten van een lockdown, nu de eerste paniek er af is, vraagt om veel meer onderbouwing van dat beleid, dan bij de initiële lockdown. Alleen een RIVM rapport is in deze fase zwaar onvoldoende.

Bij het aankondigen van nieuwe maatregelen ontvangen wij graag van de regering:

Een proportionaliteit studie
Onderzoek of de maatregelen m.b.t. het corona virus proportioneel zijn t.o.v.
De financiële en economische gevolgen.
De inbreuk op (fundamentele) rechten van mensen en bedrijven.
De gevolgen m.b.t. de reguliere gezondheidszorg.

Disproportioneel beleid tast per definitie de rechten van burgers aan en is daarmee ontoelaatbaar.
In de ogen van vele burgers zijn de huidige maatregelen disproportioneel, ze verliezen hiermee hun kracht en werking, er ontstaat burgerlijke ongehoorzaamheid en ongecontroleerde afbreuk van het beleid. (kappers gaan thuis knippen en meisjes gaan te dicht bij elkaar rolschaatsen)
Disproportioneel beleid is aanvechtbaar bij de rechter.

Een risicoinventarisatie en risicoanalyse van het beleid.
Voor korte- (1 jaar), middellange- (5 jaar) en langere termijn (20 jaar).
Op welke terreinen zijn er (ernstige) gevolgen te verwachten van het beleid.
Hoe worden deze gevolgen ingeschat?
Wat betekent het beleid voor de economie?
Wat betekent het beleid voor de gezondheidszorg?
Wat betekent het beleid voor de fysieke en mentale gezondheid van gezonde burgers?
Wat betekent het beleid voor het onderwijs?
Wat betekent het beleid voor (toekomstige) investeringen in milieu?
Wat betekent het beleid voor onze positie in Europa en de wereld?
Wat is de inschatting van de hoeveelheid Coronabeleiddoden?
*Waarom was er ter voorbereiding op een pandemie nog geen risicoinventarisatie t.b.v. een lockdownbeleid?

Als derde punt, willen we met spoed een commissie opgericht hebben, die als doel heeft, om toe te zien dat alle tijdelijke maatregelen die nu versneld worden genomen weer worden ingetrokken wanneer de maatregelen niet meer van toepassing zijn of niet meer proportioneel zijn.

Einde manifest