Onze inzet op zero-emissiezones


Ondernemend Nederland (ONL) maakt zich al enkele jaren hard voor uitstel van de invoering van zero-emissiezones. Voldoende laadpalen, beschikbaarheid op het stroomnet en een passend en betaalbaar aanbod van elektrisch vervoer: deze randvoorwaarden moeten eerst op orde zijn voordat ondernemers worden geconfronteerd met de verplichting voor uitstootvrij vervoer. Dankzij de lobby van ONL ziet de politiek steeds meer in dat de invoering van zero emissie-zones per 1 januari 2025 te vroeg komt. 

Tijdlijn: dit is hoe wij ons inzetten voor het mkb

Pexels Marcin Jozwiak 2800121
17 juni, 2024
Bijna de helft van de ondernemers vreest problemen door zero emissie-zones
Bijna de helft van de ondernemers vreest in de problemen te komen door de invoering van zero-emissiezones per 1 januari 2025 in tientallen steden in Nederland. Vanaf die datum zijn alleen uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s welkom zijn in stadscentra waar is gekozen voor zero-emissiezones. Dat blijkt uit de meest recente enquête van het ONL-Ondernemerspanel.
17 juni, 2024
Schermopname 22 11 2024 104242 Debatdirect.tweedekamer.nl
19 juni, 2024
ONL brengt zorgen mkb over zero emissiezones over naar Tweede Kamer
Erik Ziengs, voorman ONL, schoof op woensdag 19 juni aan bij het rondetafelgesprek over zero emissiezones in de Tweede Kamer. Hij zat aan tafel als vertegenwoordiger van het Nederlandse bedrijfsleven om de positie van mkb-ondernemers ten aanzien van de zero emissiezones te belichten. Bijna de helft van de ondernemers vreest in grote problemen te komen door de invoering van zero-emissiezones in tientallen Nederlandse steden.
19 juni, 2024
4 juli, 2024
Steeds meer gemeenten kiezen voor uitstel zero-emissiezones
Langzaamaan krabbelen gemeenten terug als het gaat om de invoering van zero-emissiezones per 1 januari 2025. Zo lieten de stadsbesturen van Ede, Apeldoorn en Deventer weten een pas op de plaats te willen maken door enkele jaren uitstel om ondernemers meer tijd te geven voor de overstap naar uitstootvrij vervoer. “Daar moeten meer gemeenten een voorbeeld aan nemen”, zegt ONL-voorman Erik Ziengs. “Ik ben blij dat in Apeldoorn, Ede en Deventer het besef is doorgedrongen dat de overstap naar elektrisch vervoer per 1 januari 2025 te vroeg komt.”
4 juli, 2024
Voor zero-emissiezone pagina
24 september, 2024
ONL in gesprek Klimaat minister Hermans
ONL-voorzitter Erik Ziengs sprak dinsdag met minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) over de uitdagingen voor ondernemers als het gaat om de energietransitie. De haalbaarheid van zero-emissiezones op dit moment en behapbaar duurzaamheidsbeleid waren onderwerp van gesprek. Ziengs benadrukte tijdens het gesprek dat ondernemers graag willen verduurzamen, maar tegen obstakels aanlopen. Belangrijke punten in de verduurzamingsslag zijn ‘haalbaarheid, betaalbaarheid en uniforme regelgeving’.
24 september, 2024
Schermopname 22 11 2024 105312 Www.rtl.nl
22 oktober, 2024
Tweede Kamer wil uitstel invoering zero-emissiezones
Ondernemers worden tot 2029 uitgezonderd bij de invoering van zero-emissiezones, als het aan een meerderheid van de Tweede Kamer ligt. “Dit is een lichtpunt voor het mkb na slepende coronajaren. We blijven de uitvoering van deze motie door het kabinet kritisch volgen”, zegt ONL-voorman Erik Ziengs, die stelselmatig heeft gelobbyd voor uitstel. “First things first: zorg eerst dat de benodigde infrastructuur op orde is, voordat je met dit soort verstrekkende maatregelen komt. Niemand is tegen schone lucht, maar 1 januari 2025 kwam simpelweg te vroeg voor het mkb.”
22 oktober, 2024
22 november, 2024
Teleurstelling om besluit kabinet. Er wordt deels geluisterd naar de ondernemer
"We blij dat het kabinet heeft besloten om de schoonste dieselbestelauto’s (emissieklasse 6) tot 2029 nog wel toegang te geven tot centra van steden”, zegt ONL-voorman Erik Ziengs. “Maar voor ondernemers in oudere dieselauto’s geldt deze uitzondering niet. Een ander gebaar is dat het kabinet een jaar lang geen boetes worden uitgedeeld aan niet-uitstootvrij bedrijfsmatig verkeer. Dat is fijn, maar we zijn wel teleurgesteld dat de motie van de VVD niet geheel is overgenomen. Dat is wel teleurstellend. Er wordt deels geluisterd naar de ondernemer.”
22 november, 2024

Voorbeelden uit de praktijk

ONL heeft zich de afgelopen periode hard ingezet voor haalbaar en betaalbaar zero emissie-zones beleid voor ondernemers. We doen dit omdat veel voorbeelden uit de praktijk ons leren dat zero emissie-zones voor veel ondernemers niet haalbaar is. 

Avenue Culinaire

Transportbedrijf

"Als transportondernemer voel ik de druk van de aankomende zero-emissiezones enorm. Mijn bedrijf bestaat al generaties en we bedienen vooral kleine ondernemers in de binnenstad. Om alle voertuigen in mijn wagenpark om te zetten naar elektrische alternatieven, moet ik niet alleen investeren in dure nieuwe voertuigen, maar ook in infrastructuur voor opladen. Dat is voor een klein familiebedrijf bijna niet haalbaar. De financiering is een groot obstakel, en zelfs als ik die kan rondkrijgen, kan ik niet garanderen dat we onze leveringen op tijd blijven uitvoeren, gezien de beperkte actieradius en lange laadtijden van elektrische voertuigen. Ik begrijp de noodzaak van een duurzamere toekomst, maar ik hoop dat er ondersteuning komt voor kleine bedrijven zoals het mijne om deze overgang haalbaar te maken."

Bouwbedrijf

“Met de invoering van de zero-emissie-zones kunnen wij veel van onze klanten in de binnenstad niet meer bedienen. We moeten nu overwegen elektrisch materieel en vrachtwagens aan te schaffen, maar de investering is enorm. Voor een klein bouwbedrijf zijn deze kosten onhaalbaar. Het risico is dat we moeten stoppen met klussen in het centrum, terwijl dat voor een groot deel van onze omzet zorgt. De nieuwe regels duwen ons richting hogere kosten, die we waarschijnlijk moeten doorrekenen, wat de klant weer afschrikt.”

Transportbedrijf

“Onze chauffeurs hebben een vaste klantenkring in het centrum van meerdere steden, maar door de zero-emissie-zones worden deze klanten ineens lastig bereikbaar. Onze huidige vrachtwagens voldoen niet aan de eisen van de zones, en de overstap naar elektrisch transport vergt enorme investeringen. We hebben geen tijd of middelen om de vloot snel aan te passen. Het gevolg? Leveringen worden duurder, minder efficiënt, en we kunnen minder concurreren met grotere transporteurs die al zijn overgestapt. Als kleinere speler worden we steeds verder beperkt in ons werkgebied.”

Detailhandel

“Ons familiebedrijf zit al decennialang in de binnenstad, maar de zero-emissie-zones maken het steeds moeilijker om voorraad geleverd te krijgen. Onze leveranciers rekenen extra voor bezorging omdat ze moeten overstappen op elektrische voertuigen of omlopen naar speciaal aangewezen zones. Het maakt onze producten duurder, en de aanvoer is minder zeker. Klanten blijven weg als we de prijzen verhogen of bepaalde producten niet op tijd op voorraad hebben. Wat bedoeld is om de luchtkwaliteit te verbeteren, zet zo de toekomst van ons bedrijf op het spel.”

Sluit je aan bij ONL

Elke ondernemer heeft te maken met politieke beslissingen die invloed hebben op het ondernemerschap. ONL zorgt dat de stem van ondernemers in Den Haag wordt gehoord en behaalt daarmee concrete resultaten en draagt zo bij aan een het ondernemersklimaat

Foto Voor Bij Onze Standpunten Home