Ondernemend Nederland (ONL) maakt zich al enkele jaren hard voor uitstel van de invoering van zero-emissiezones. Voldoende laadpalen, beschikbaarheid op het stroomnet en een passend en betaalbaar aanbod van elektrisch vervoer: deze randvoorwaarden moeten eerst op orde zijn voordat ondernemers worden geconfronteerd met de verplichting voor uitstootvrij vervoer. Dankzij de lobby van ONL ziet de politiek steeds meer in dat de invoering van zero emissie-zones per 1 januari 2025 te vroeg komt.
ONL heeft zich de afgelopen periode hard ingezet voor haalbaar en betaalbaar zero emissie-zones beleid voor ondernemers. We doen dit omdat veel voorbeelden uit de praktijk ons leren dat zero emissie-zones voor veel ondernemers niet haalbaar is.
"Als transportondernemer voel ik de druk van de aankomende zero-emissiezones enorm. Mijn bedrijf bestaat al generaties en we bedienen vooral kleine ondernemers in de binnenstad. Om alle voertuigen in mijn wagenpark om te zetten naar elektrische alternatieven, moet ik niet alleen investeren in dure nieuwe voertuigen, maar ook in infrastructuur voor opladen. Dat is voor een klein familiebedrijf bijna niet haalbaar. De financiering is een groot obstakel, en zelfs als ik die kan rondkrijgen, kan ik niet garanderen dat we onze leveringen op tijd blijven uitvoeren, gezien de beperkte actieradius en lange laadtijden van elektrische voertuigen. Ik begrijp de noodzaak van een duurzamere toekomst, maar ik hoop dat er ondersteuning komt voor kleine bedrijven zoals het mijne om deze overgang haalbaar te maken."
“Met de invoering van de zero-emissie-zones kunnen wij veel van onze klanten in de binnenstad niet meer bedienen. We moeten nu overwegen elektrisch materieel en vrachtwagens aan te schaffen, maar de investering is enorm. Voor een klein bouwbedrijf zijn deze kosten onhaalbaar. Het risico is dat we moeten stoppen met klussen in het centrum, terwijl dat voor een groot deel van onze omzet zorgt. De nieuwe regels duwen ons richting hogere kosten, die we waarschijnlijk moeten doorrekenen, wat de klant weer afschrikt.”
“Onze chauffeurs hebben een vaste klantenkring in het centrum van meerdere steden, maar door de zero-emissie-zones worden deze klanten ineens lastig bereikbaar. Onze huidige vrachtwagens voldoen niet aan de eisen van de zones, en de overstap naar elektrisch transport vergt enorme investeringen. We hebben geen tijd of middelen om de vloot snel aan te passen. Het gevolg? Leveringen worden duurder, minder efficiënt, en we kunnen minder concurreren met grotere transporteurs die al zijn overgestapt. Als kleinere speler worden we steeds verder beperkt in ons werkgebied.”
“Ons familiebedrijf zit al decennialang in de binnenstad, maar de zero-emissie-zones maken het steeds moeilijker om voorraad geleverd te krijgen. Onze leveranciers rekenen extra voor bezorging omdat ze moeten overstappen op elektrische voertuigen of omlopen naar speciaal aangewezen zones. Het maakt onze producten duurder, en de aanvoer is minder zeker. Klanten blijven weg als we de prijzen verhogen of bepaalde producten niet op tijd op voorraad hebben. Wat bedoeld is om de luchtkwaliteit te verbeteren, zet zo de toekomst van ons bedrijf op het spel.”
Elke ondernemer heeft te maken met politieke beslissingen die invloed hebben op het ondernemerschap. ONL zorgt dat de stem van ondernemers in Den Haag wordt gehoord en behaalt daarmee concrete resultaten en draagt zo bij aan een het ondernemersklimaat